Mobile programmer samler støv

Mobile programmer samler støv

Utvikling for mobiler skal være fremtiden, men forbrukerne virker ikke helt fornøyd. Slik kan du lykkes.

- Det vil bli en radikal utvikling. Om ett år tror jeg ikke det vil være uvanlig at modne mobilbrukere har 50 applikasjoner på telefonen sin, har administrerende direktør Asgeir Myhre i Teleplan sagt til Computerworld.

Han har klokkertro på at utvikling til mobile plattformer som Iphone, Android og Windows Mobile vil ta av, og tallene fra Iphones App Store taler hans sak:

Siden lanseringen for syv måneder siden skal 15.000 applikasjoner ha blitt lagt ut for salg, og disse har blitt lastet ned og kjøpt til sammen 500 millioner ganger. Vi har blant annet skrevet om 15 år gamle Knut Ørland, som har tjent tusenvis av kroner på en relativt enkelt tv-guide.

Pinch Media, som lever av å hjelpe Iphone-utviklere, har nå analysert rundt 30 millioner av disse nedlastningene.

Og funnene er ikke bare godt nytt for de som håper å tjene penger på mobilen.

Spill mest populært

Ifølge tallene, er det bare 30 prosent som faktisk bruker programmet dagen etter de har lastet det ned. Og deretter daler det. Etter 20 dager er det mindre enn fem prosent som fortsatt bruker programmet. Tallene er høyere for de programmene som faktisk koster penger, og lavere for de som er gratis.

Det er spill og underholdningsprogrammer som har den mest trofaste brukergruppen, og disse kan oppleve at ti prosent faktisk bruker programvaren en god stund etter kjøp.

- Men utviklerne tjener fortsatt godt, sier direktør Greg Yardley i Pinch Media ifølge Cnet.

Saken er den, at Iphone-brukere ofte må ta en sjanse når de kjøper programvare. Noen programmer blit gitt ut i "lett-versjoner", slik at man kan prøve noe av funksjonaliteten før man kjøper selve produktet. Men for de aller fleste må man stole på at det gjør som det skal, og punge ut først og stille spørsmål etterpå.

Etterlyser bedre promotering

For å tjene penger på mobil utvikling mener derfor Pinch Media at man må ha en god "musefelle".

De anbefaler å satse på et engangsbeløp, heller enn at brukerne betaler etterhvert som de bruker programvaren. Dermed er pengene sikret uansett om kjøperen velger å bruke programmet i lang tid, eller legger det på hylla kort tid etter.

Og en viktig suksessfaktor er naturlig nok å havne på App Stores topplister. Det er her de fleste finner programvaren, og har du kommet deg dit kan man tjene mye penger, ifølge Pinch Media.

Men å komme dit er ikke barnemat, med tanke på den enorme mengden som allerede finnes på App Store. Yardley ser derfor helst at Apple kommer med nye modeller for at utviklerne kan promotere programvaren sin.

- App Store feiler som en promoteringskanal, mener Yardley.

- Det er begrenset hvor mye skjermplass som finnes der i dag.

Rapporten fra Pinch Media kan du lese her: