Murdoch gir opp Ipad-avis

Murdoch gir opp Ipad-avis

News Corp ville fornye mediebransjen med Ipad-avisa The Daily. Nå legger de ned.

News Corp. legger ned sin digitale Ipad-avis, The Daily, etter mindre enn to år i drift. Det skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Rupert Murdochs Ipad-avis har ikke klart å få nok abonnenter til å klare seg. Ifølge The Guardian tapte avisen 30 millioner i året og hadde om lag 100.000 abonnenter. Denne informasjonen ble avslørt i en epost fra redaktøren Jesse Angelo.

- Helt fra lanseringen har The Daily vært som et dristig eksperiment og et fantastisk redskap for innovasjon. Dessverre klarte vi ikke finne et stort nok publikum, raskt nok til å overbevise oss at denne forretningsmodellen var bærekraftig på lang sikt, sier Murdoch.

The Daily har vært tilgjengelig for abonnenter for 99 cents hver uke, og 39,99 dollar i året. Det skal ha vært sagt at avisen skulle ha måttet ha fem ganger så mange abonnenter for å klare seg. I juli ble det rapportert at avisen skulle kvitte seg med én tredel av de ansatte.

- Vi vil ta det beste av det vi har lært hos The Daily og bruke dette til alle våre andre eiendeler, sier Murdoch. Jeg vet at The New York Post kommer til å fortsett å vokse og bli sterkere på nettet, mobiler og sist, men ikke minst, på papir. Jeg ønsker å takke alle journalistene og alle andre som har jobbet hardt for The Daily hver dag..

News Corp. har også hatt en trøblete år for print. News of the World ble lagt ned i juli i fjor etter anklager om at avisens journalister hacket folks talemeldinger i forbindelse med saken om en myrdet skolejente i England, ved navn Milly Dowler.

Nyheten om nedleggelsen av The Daily, kommer også som et slag for Apple, som var med på lanseringen.

Les om: