Nå kommer Lenovo-telefonene til verden

Nå kommer Lenovo-telefonene til verden

Lenovo er store på smarttelefoner i Kina. Nå utvider selskapet til blant annet India og Sør-Amerika.

Den kinesiske pc-produsenten Lenovo vil for første gang prøve å selge sine smarttelefoner utenfor Kina. De vil i første omgang invistere i fremvoksende markeder som India og Sør-Amerika. Det skiver The Wall Street Journal.

Denne utvidelsen vil ikke være en enkel oppgave. Selv om Lenovo er den nest største produsenten av smarttelefoner i Kina, går ikke selskapet like bra som antatt, ifølge Computer Sweden.

Vil utvide

Lenovos smarttelefoner har en markedsandel på 11 prosent i Kina, etter Samsung som leder med 19 prosent, og bare litt foran Apple og ZTE som begge har en markedsandel på ti prosent. Det viser tall fra IDC.

- Vi er fortsatt i ferd med å utvide vår virksomhet og våre investeringer. Marginene for smarttelefonene er bra, men lønnsomheten vil ta litt lenger tid, sier Milko van Duijl, Lenovo-sjef for Sørøst-Asia og Sør-Amerika i et intervju.

Fra begynnelsen av november, vil Lenovo begynner å selge smarttelefoner i India, et land som har en sterk posisjon i pc-markedet. Lenovo lanserte nylig også sine smarttelefoner i Indonesia, Filippinene og Vietnam.

Sterk konkurranse

Ifølge Milko van Duijl vil Lenovo investere i alle kategorier smarttelefoner, fra budsjett-telefoner, til dyrere modeller.

Lenovos planer om å utvide kommer på et tidspunkt hvor veksten i pc-markedet ser dyster ut. I løpet av tredje kvartal falt antallet pc-er levert med 8,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det ifølge en fersk rapport fra Gartner.

- Litt lenger frem i tid kommer vil til å se nærmere på utviklede markeder som USA og Europa, men det er ingen planer for å utvide der med det første. Det vil ta tid for oss å bli klar for en slik utvidelse, sier van Duijl.

Ifølge analytikerne som snakket med The Wall Street Journal kan Lenovo forvente sterk konkurranse, spesielt fra Nokia og Samsung, som begge er store aktører i fremvoksende markeder.