Nedgangen i Europa fortsetter

Nedgangen i Europa fortsetter

Frykt for dårlig julesalg gjorde at det europeiske pc-salget fortsatt falt for femte kvartal på rad, ifølge IDC.

Ifølge analysebyrået IDC fortsatte pc-salget i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) å falle i fjerde kvartal 2011 som følge av laber etterspørsel både i forbruker- og bedriftsmarkedet.

Til sammen ble det solgt 103 millioner pc-er i EMEA i løpet av 2011, en nedgang på syv prosent fra 2010.

Fryktet julesalget

I fjerde kvartal ble det solgt 29,8 millioner pc-er i regionen, en nedgang på 6,5 prosent fra 31,8 millioner pc-er i fjerde kvartal 2010. Det er femte kvartal på rad med nedgang i enhetssalget.

- Vest-Europa er hardest rammet, sier Eszter Morvay, ansvarlig for pc-er i IDC, i en pressemelding.

IDC tror imidlertid ikke at harddiskmangelen som følge av oversvømmelsene i Thailand har påvirket salget nevneverdig.

- Frykten for lavere etterspørsel og dårlig julesalg fra bedriftskunder har gjort at forhandlere og distributører i regionen har vært forsiktige med nye bestillinger for å unngå de overfylte lagrene vi så i fjor, sier hun.

Lenovo er vekstvinner

Både HP og Acer, de to største produsentene i EMEA, opplevde en nedgang i enhetssalget i løpet av kvartalet.

HP tapte 8,8 prosent av salget og fikk redusert markedsandelen fra 20,8 til 20,2 prosent, mens Acer tapte hele 24,4 prosent av salget og fikk redusert andelen fra 20,8 til 20,2 prosent.

Dell økte enhetssalget med 4,9 prosent og markedsandelen fra 9,9 prosent til 11,1 prosent, mens Asus økte salget med 14,7 prosent og markedsandelen fra 9 til 11 prosent.

Lenovo var imidlertid den suverene vekstvinneren i fjerde kvartal. Selskapet økte enhetssalget med 35,5 prosent og økte markedsandelen fra 5,6 prosent i fjerde kvartal 2010 til 8,1 prosent i samme kvartal 2011.