Det er noe med Apple

Det er noe med Apple

KOMMENTAR: Apple lykkes med konsepter mange har prøvd før.

En hel medieverden sitrer av spenning før en Apple-lansering. Selskapet får forhåndsomtale til en markedsverdi på titalls millioner av kroner - eller dollar for den saks skyld.

Og det er ikke bare it-publikasjoner som snakker om hva Apple kommer til å gjøre. Alle slags medier i inn- og utland er med på å gire opp sine lesere og forbrukere.

For en journalist er Apple et svært vanskelig selskap å forholde seg til. Ingen snakker om et produkt før lansering, men folkene i Apple er svært lite tilgjengelig for kommentarer også rundt trivielle ting om selskapets etter hvert mange produkter.

Utover at åpenhet forenkler journalisters jobb, er det vanskelig å kritisere den knallharde informasjonslinjen hvor bare toppsjefen selv, Steve Jobs, uttaler seg.

Pr-messig har det i alle fall vært en suksess. Apple får omtale så det monner. Forhåndspublisiteten var stor da Iphone ble lansert for ganske nøyaktig fire år siden. 2007 var også året hvor Apple Computers droppet computers fra navnet for å bli tydeligere på at de også var en produsent av forbrukerelektronikk.

Suksessen på forbrukersegmentet startet imidlertid for selskapet oktober 2001, da de lanserte musikkspilleren Ipod.

Omtalen og oppmerksomheten før lanseringen av Ipad har vært formidabel. I Norge har de fleste store medier dekket begivenheten, til og med nyhetssendingene på de to største tv-kanalene omtaler Ipad.

Et enkelt søk på Google viser neste fem millioner treff på Ipad. Ingen tvil om at suksess skaper suksess.

Lite nytt

Forbrukerelektronikkselskapet Apples suksess er å gjøre ting andre har gjort før - på en litt bedre måte. Selskapet var en pioner på datamaskiner og dra og klikk - brukergrensesnitt. Men det er lenge siden.

Nå er det trykkfølsom skjerm og fingrene som navigeringsverktøy som gjelder, og mange produkter har hatt dette i mange år. Likevel var det Iphone som satte fart på konseptet.

Det fantes også en drøss av musikkspillere før Ipod, tusenvis av mobilmodeller før Iphone og en rekke nettbrett før Ipad.

Men når Apple gjør noe blir det hype og stas med en gang. Det handler om design, brukeropplevelse og en ikke så rent liten porsjon med merkevare. Apple har gjort suksess i it-bransjen som BMW i bilbransjen, Tag Heuer i klokkebransjen og Dolce & Gabbana i moteverdenen.

I markedsføringen vet man at forbrukere kjøper både et produkt og identitet - og i mange tilfeller med tyngst fokus på siste. Det er et iboende behov hos mennesker for å sende ut signaler om hvem vi er til omgivelsene. Dette har Apple tatt på alvor.

På forbrukerelektronikk er det vel bare Bang & Olufsen som kan måle seg med Apple, kanskje har også Steve Jobs & Co latt seg inspirere av det danske selskapet.

Du kjøper ikke en tv, du kjøper en Bang & Olufsen tv. Da får du mer enn noe å se på, du får også noe å vise frem.

Freepad

I en bakgård på Bislett på slutten av forrige årtusen, var det en gruppe entusiaster som ble nominert til Rosingprisen 1999. Gjengen hadde utviklet, sammen med kinesiske ingeniører, en surfefjøl - eller nettbrett om du vil.

Freepad ble navnet på den ganske flate og trykkfølsomme skjermen. Den fikk etter hvert muligheter for trådløst nett og fungerte meget bra til nettsurfing.

Men på tross av den gode ideen, kom nettbrettet aldri skikkelig ut i salg. Økonomisk rot i Screen Media og trøbbel med leveransene fra Kina - torpederte prosjektet og senket selskapet noe få år etter.

I tillegg til internt rot var nok selskapet også litt for tidlig ute. Dessuten hadde ikke selskapet bak noen merkevare å lene seg på.

Når Apple lanserer Ipad er det selvfølgelig med helt andre muligheter, både merkevaremessig og teknologisk.

I tillegg til norske Freepad, har det vært flere forsøk på nettbrett, men ingen har foreløpig slått an. Men utover våren kommer produktene rekende på en fjøl. Microsoft kommer for fullt sammen med HP. Og andre produsenter kommer etter.

Det blir en tøff kamp. Og det spørs om Apple lykkes like godt med sitt nettbrett som de har gjort med sin Iphone. Men likevel, Apples nettbrett er liksom ikke helt som andre nettbrett. Det er en Apple.

Og Apple-produkter er for individualister. Det ironiske er jo selvfølgelig at "alle" har Iphone eller et annet Apple-produkt.

Tror du Ipad blir en suksess? Diskuter saken under.