- Nordmenn kjøper større og dyrere

- Nordmenn kjøper større og dyrere

Elektronikkbransjens salgstall for 2013 er klare: Mobiltelefoner og nettbrett drar opp markedet, private pc-er og trådløse telefoner er de store taperne.

Stiftelsen Elektronikkbransjen holder øye med markedet for elektronikk og hvitevarer i Norge. Nå har stiftelsen offentliggjort salgsstatistikken i forbrukermarkedet for disse produktsegmentene.

- 2013 var et forholdsvis godt år, sa Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Elektronikkbransjen, med et relativt fornøyd smil.

Bakgrunnen for denne konklusjonen er en samlet omsetning på nær 30 milliarder kroner i 2013. Dette er en oppgang på 11 prosent i forhold til 2012, men samtidig en nedgang på 1,4 prosent om vi holder omsetningen av nettbrett utenfor. Denne produktgruppen ble ikke talt separat i 2012, derfor denne tydeliggjøringen.

Andre klare trender i 2013, var oppgang i salget av mobiler, kraftig nedgang i pc-salget, og stor økning i salget av DAB-radioer.

- Vi bytter mobiler svært ofte i Norge, sa Røsholm.

– I tillegg var 2013 året da DAB virkelig tok av, la han til.

Nest beste mobil-år

Tallenes tale for mobiltelefoner viser at 2013 var det nest beste året for mobilbransjen i Norge. Antallet solgte enheter stoppet på 2,4 millioner, kun overgått av de 2,5 millioner enhetene som ble solgt i 2010.

- Trenden går mot stadig større skjermer, sa Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen. Selv om salget av mobiltelefoner gikk tydelig opp i forhold til de to foregående årene, forventer ikke Ottemo noen ytterligere økninger i 2014: - Vi tror ikke dette volumet kommer til å vokse ytterligere i år, sa hun.

Nettbrettene selger som aldri før i Norge. Elektronikkbransjen estimerer at det ble solgt 950.000 enheter i 2013, et formidabelt tall som altså alene bidrar til omsetningsveksten i bransjen.

- Tallene våre for nettbrett er estimater, etter som en av de aller største aktørene i dette markedet ikke rapporterer til oss, la Ottemo til. Til tross for dette mener hun at tallene er svært gode estimater, som er basert på flere eksterne markedsanalyser.

Pc taper stort

En av de største fallene i omsetning i forbrukermarkedet, er salget av pc-er. Her falt omsetningen med 16,4 prosent, til like over 3,1 milliarder kroner i fjor. Elektronikkbransjen setter dette fallet i sammenheng med det store salget av nettbrett.

- Vi velger å tro at nettbrettet har tatt en del av pc-salget, siden dette har gått kraftig ned, sa Røsholm. Likevel er ikke dette hele forklaringen, ettersom det selges flere nettbrett enn fallet i pc-salget.

I tillegg falt salget av trådløse telefoner med hele 43,2 prosent, og er snart borte som produktkategori.

Lyd og bilde

Salget av digitale radiomottakere gikk opp med 140 prosent i forhold til året før, slik at totalen ble 511.000 solgte enheter i fjor. Av disse var 30 prosent bilradioer med DAB.

- For TV-er går skjermstørrelsen stadig opp, slik at nå er «folke-TV-en» mellom 44 og 54 tommer nå, sa Ottemo. I tillegg var hver femte solgte TV i fjor på 55 tommer eller mer. Samtidig ble det registrert en liten nedgang i TV-salget, noe som kan tyde på at TV-markedet begynner å nærme seg mettet, mente Ottemo.

Tallene for fotografi viser den samme nedgangen som vi har hørt om lenge. Her er det særlige billige kompaktkameraer som faller mest.

- Det er verd å merke seg at det er billige kameraer som faller, mens de dyrere modellene faktisk har en liten vekst, sa Bjørn Mangset fra Fotorådet. Han pekte også på en annen trend innen foto:

- Nordmenn kjøper stadig dyrere optikk, selv om volumet her gikk ned med 12,5 prosent, gikk verdien av denne gruppen opp med 2 prosent, sa han.

Les om: