- Norges mest spennende selskap

- Norges mest spennende selskap

Er verdensledende, har 140 ansatte og omsetning på nesten en milliard.

En ringerunde til landets it-analytikere på jakt etter Norges mest spennende it-selskap resulterte i én fellesnevner; Nordic Semiconductor.

Til tross for stor suksess i markedet for trådløs kommunikasjon opererer selskapet under radaren til mange i norsk it-bransje.

- Nordic er internasjonalt ledende i sin nisje, og ligger helt i front i teknologiutviklingen. Selskapet har relasjoner med de største og viktigste kundene i sin bransje, sier Ole Jørgen Rød i First Securities.

Selskapets største suksess er brikker til trådløse tastatur og mus. Med blant annet Microsoft og Logitech på kundelisten har selskapet 50-60 prosent av verdensmarkedet. I tillegg kommer produkter for helsevesenet, tilbehør til mobiltelefoner og brikker i leketøy og sportsutstyr.

Startet i 1983

Selskapet ble stiftet i 1983 av en gruppe forskere fra Sintef under navnet Nordic VLSI, og designet opprinnelig såkalte ASIC-kretser, med spesifikasjoner som ble spesialbestilt fra hver enkelt kunde. I 1994 ble forretningskonseptet endret fra rent ASIC-design til også å omfatte standard komponenter for RF-kommunikasjon. For seks-syv år siden kom gjennombruddet med satsingen på trådløse keyboard og mus.

- Vi satset tidlig i denne nisjen, som den gang var dominert av kretser som opererte på 27 MHz. Vi introduserte brikker på 2,4 GHz som er en åpen standard i hele verden, den er mer robust med mindre interferens, samtidig som den trekker veldig lite strøm. Vi jobbet mot de absolutt største på markedet, og vant kundene én etter én, forklarer administrerende direktør i Nordic, Svenn Tore Larsen.

Gjennom 80- og 90-tallet opparbeidet selskapet seg stor kunnskap om kretser med lavt strømtrekk, som skulle vise seg å bli svært så nyttig på 2000-tallet.

- Vi er inne i en trådløs megatrend, sier Ole Jørgen Rød.

- Nordic har jobbet med lavt strømtrekk i mange år, mens våre konkurrenter har teknologi tilpasset høyt strømtrekk, og jobber seg nedover. Strukturen i kretsen varierer fra leverandør til leverandør, og vi har fortsatt et forsprang. Samtidig satser vi på et område som ligger litt under radaren til de aller største, som CSR, Broadcom og Texas Instruments. Disse selskapene opererer tradisjonelt i nisjer med noe dyrere brikker, mener Svenn Tore Larsen.

Bluetooth low energy

Nordics nye satsingsområde er periferibrikker til den nye lavenergi-standarden i Bluetooth 4.0. Selskapet tror markedet for tilbehør til mobiltelefoner vil utvide seg kraftig.

- Det er veldig lite tilbehør i bruk i forhold til teknologien som ligger inne i telefonen. Grunnen er at Bluetooth har trukket for mye strøm. Det endrer seg nå, mener Larsen.

Nordic tok initiativ til å utvikle en ny lavenergistandard for trådløs kommunikasjon sammen med Nokia for seks år siden, kalt Wibree. Teknologien ble senere solgt til Bluetooth-organisasjonen (Bluetooth SIG), og er nå blitt til Bluetooth low energy, en del av Bluetooth 4.0.

- I dag er det stort sett bare headsett som selges av tilbehør som bruker Bluetooth-teknologien, og det selges fem telefoner for hvert headsett. Vi tror dette vil snus på hodet, og at vi i stedet får fem gadgets per telefon, sier Larsen.

Et av bruksområdene for Bluetooth-brikkene er helsemonitorering. Nordic-brikker benyttes allerede i dag i pulsklokker fra blant annet Suuntu og Garmin. I fremtiden skal tilbehør koblet til kroppen også kunne måle blant annet blodtrykk og blodsukker, og prøvesvarene sendes rett til legen via mobiltelefonen, i stedet for at pasienten må ta turen til legen selv. Casio har allerede lansert en klokke som kan varsle brukeren om det kommer en tekstmelding eller anrop til mobiltelefonen, der Nordic-brikker benyttes.

- Alt blir ikke lansert i morgen, men det er en sikker trend. Helsevesen i alle land står overfor en eldrebølge og er nødt til å effektivisere. I denne sektoren er det enda viktigere at brikkene ikke trekker mye strøm. Sensorene må kunne sitte lenge på kroppen uten at man må bytte batteri. Alt vi gjør handler om batterilevetid. Tradisjonelt sier vi at vi er fornøyde dersom brukerne ikke husker sist de byttet batteri, sier Larsen.

100 utviklingsingeniører gjør jobben i Trondheim og i Oslo. Nordic vil ansette 30-40 nye i år. Les videre på neste side!

Les om: