Ny ARM-prosessor gir spill og 3d på smarttelefoner

Ny ARM-prosessor gir spill og 3d på smarttelefoner

ARM annonserer Mali T604 grafikkprosessor med støtte for DirectX 11 og OpenCL 1.1.

ARMs nye grafikkprosessordesign skal støtte krevende grafikkapplikasjoner som 3d-bilder og spill på smarttelefoner, uten at batterilevetiden forringes nevneverdig, meldte selskapet på onsdag.

LES OGSÅ:

Intel vil inn i telefonen din

Dagligdagse multimedieapplikasjoner som videoavspilling og bildefremstilling trekker mye strøm, men selskapets nye Mali T604 grafikkprosessor skal evne å akselerere slike applikasjoner samtidig som strømforbruket reduseres, forteller markedsdirektør Ian Smythe hos ARM til PC Worlds nyhetstjeneste. Mali T604 skal takle 3d-funksjonalitet og video i HD-kvalitet.

Grafikkprosessor og cpu, hånd i hånd

ARM lager også cpu-er som brukes i de fleste av verdens smarttelefoner, og den nye grafikkprosessoren skal jobbe sammen med cpu-en for å øke ytelsen. Den nye grafikkprosessoren leverer fem ganger bedre ytelse enn sine forgjengere, og når den bygges inn i en brikke trekker den mindre enn 850 milliwatt strøm.

LES OGSÅ:

Nestegenerasjons smarttelefon har to skjermer

- Smarttelefoner har utviklet seg over mange år, og håndterer i dag mer og mer krevende multimedieapplikasjoner. Oppgaver som fingerstyring på berøringsskjermen og stemmegjenkjenning kan også avlastes fra cpu-en over på grafikkprosessoren, sier Smythe.

Grafikkprosessoren er designet for å jobbe i samband med selskapets nyeste Cortex-A15 CPU, som ble annonsert i september. A15-prosessoren er designet for alt fra smarttelefoner til servere og kan oppskaleres i ytelse med opptil 16 kjerner, der hver cpu kjører med klokkefrekvens på 2,5 gigahertz. Begge prosessorer har samsvarende maskinvarebuffere og grensesnitt som sammen gir bedre ytelse og redusert strømforbruk, forteller Smythe.

Avlaster hovedprosessoren

Konseptet med å dra nytte av grafikkprosessorens kraft for å styrke hele systemytelsen er kjent fra pc-er. Mange servere, bærbare maskiner og stasjonær-pc-er bruker i dag grafikkort ved siden av cpu-en for å gi effekttillegg i spill, videofremvisning og bildemanipulering. Applikasjoner som Microsofts Internet Explorer, Mozillas Firefox og Googles Chrome implementerer i dag muligheten for å avlaste oppgaver som fremstilling av HTML5 eller Flash-video-innhold over på grafikkprosessorer.

Utviklere må også skrive applikasjoner som drar nytte av parallell-prosesseringsegenskapene til cpu-er og grafikkprosessorer. Mali T604 blir kompatibel med Microsofts DirecX 11 og OpenCL 1.1, som er to konkurrerende programrammeverk for parallell oppgavekjøring.

OpenCL-standarden inkluderer et programmeringsspråk likt C, med API-er som støtter parallell oppgavekjøring. IBM, Apple, Intel, Nvidia og AMD er blant selskapene som er med og støtter OpenCL.

LES OGSÅ:

HD-video på mobilen

ARM lisensierer sine prosessorer til brikkeprodusenter som Samsung, Qualcomm, Texas Instruments og andre selskaper. ARM annonserte ingen lisensholdere for grafikkprosessoren, men den blir sannsynligvis å finne i enheter som smarttelefoner og set-top-bokser om to års tid, sier Smythe.

Se ARM presentere Mali T604 i videoen under:

Les om: