Øker pc-salget mot strømmen

Øker pc-salget mot strømmen

Hvilket pc-fall? Komplett solgte 15 prosent flere stasjonære maskiner i 2013.

- Vi har funnet en nisje i PC-markedet som går mot strømmen. Vi skreddersyr PCer etter kundens behov og alt produseres i Sandefjord. Vi er stolt av at vi klarer å være konkurransedyktige med norsk lønnsnivå, sier kommersiell direktør i Komplett Group Anton Hagberg.

I fjerde kvartal i 2013 solgte Komplett over 11.000 pc-er, og det er spesielt de modellene og løsningene som Komplett selv har utviklet som selger godt.

Til tross for en mengde nye kategorier, står PC, komponenter og lyd og bilde fremdeles som de sterkeste kortene hos Komplett. Firmaet hadde selskap av flere andre pc-byggere i begynnelsen, men nå står firmaet om ikke helt alene, så i hvert fall relativt ensom på toppen.

- Det er ikke så mange aktører i denne bransjen lenger, det er absolutt en nisje. Vi har holdt oss relativt klar av det bærbare markedet, og har skapt en solid merkevare, sier Hagberg.

- Vi er en kjent merkevare med mye historie i Norge, og vi har grei økonomi. Vi har et stort kundesenter, og tryggheten betyr veldig mye for mange av våre kunder.

Hagberg har tro på videre vekst i markedet, og poengterer at Komplett-merkevaren i de andre, Nordiske landene har hatt en tilsvarende vekst.

- Ja, jeg tror trenden vil fortsette. Om vi kan stabilisere oss på mellom 40 og 50.000 pc-er i året vil det selvsagt være veldig positivt. Våre merkevarer i Sverige og Danmark har også hatt en tilsvarende økning i salget, så dette er noe som går på tvers av Norden. Vi har brukt mye tid og krefter på å bygge merkevaren vår, og ser resultater av det i salget.

Komponenter