Online-musikksalg ned i 2013

Online-musikksalg ned i 2013

Skal det gå med iTunes som med cd-en?

For aller første gang siden iTunes Store åpnet de digitale dørene i 2003, har salget av musikk i USA gått ned.

Og det er spesielt salget av enkeltspor som lider. Salg av album gikk også noe ned, men kun marginalt. På den andre siden ligger det store volumet i enkeltlydfiler.

Så salget av digital musikk online minker på samme måte som salget av fysiske formater, som cd-en.

Unntaket er selvfølgelig vinylplaten, som opplever en liten revolusjon, men som ellers bare representerer en liten feinschmecker-nisje.

Bekymringsfullt?

Grunn til bekymring? Antakelig. Men det er flere faktorer som spiller inn. Omtalte trend gjelder for den amerikanske iTunes-butikken, og siden den ble etablert for 10 år siden, har flere andre nett-butikker kommet til.

For det andre er det her ikke tatt høyde for at mye musikk nå strømmes via abonnements-tjenester som iTunes Radio, Spotify eller last.fm. Dette regnes ikke som salg i konvensjonell forstand, men artistene kompenseres på en helt annen måte for avspilling av enkeltspor kontra salg.

Apple vil antakelig også oppleve en liten nedgang i fortjeneste på sviktende musikksalg. Samlet fortjeneste på hele iTunes er ikke lenger en neglisjerbar del av den ellers astrononomiske fortjenesten som Apple raker inn årlig - men musikksalg-komponenten er nok mindre.

Den mest nedlastede låten for 2013 er forøvrig Robin Thickes «Blurred Lines».

Tallene

I løpet av 2013 sank salget av låter i USA fra 1,34 milliarder til 1,26 milliarder låter, en nedgang på 5,7 prosent, ifølge Nielsen SoundScan.

Antall solgte album sank med 0,1 prosent fra 117,7 millioner til 117,6 millioner album.

Nielsen SoundScan har foreløpig ikke lagt frem tallene for målingen av strømmet musikk i 2013.

SoundScan måler musikksalg både i butikker og digitalt i USA samt Canada, Storbritannia og Japan.

Via Billboard