- Pc-begrepet er meningsløst

- Pc-begrepet er meningsløst

HP ser det totale markedet for personlige enheter vokse uansett, selv om pc-andelen blir mindre.

Direktør for skrivere og personlige enheter i HP Norge, Verner Hølleland, lar seg ikke overraske over de helsvarte tallene som Gartner og IDC leverte før helga. De rapporterte om det sjuende kvartalet på rad med kraftig nedgang i pc-salget, og Gartner hadde aldri sett så stor nedgang i et kvartal siden målingene startet.

LES OGSÅ:

Alle tiders pc-nedtur

- Dette er i tråd med de vurderingen og forventningene vi i HP har til dette markedet. Vi regner med at dette markedet stabiliserer seg i årene framover. Men selve målingen av pc som er brukt her er i ferd med å bli meningsløst og ikke relevant. Kundene kjøper et vidt utvalg av enheter både profesjonelt og privat, også pc-er. Dermed blir definisjonen av pc fort veldig smalt.

Vesentlig blant flere

Han peker på at selv om de andre typer enheter kommer i stort monn, vil pc-en være en vesentlig andel.

- Men alle bruker stadig flere enheter til det som pc-en var alene om før. Som leverandør må HP levere enheter innen et stadig større område og med større bredde i design, form, sikkerhet, mobilitet og operativsystemer.

Hvor langt denne strategien går oppsummerer han slik.

- Det viktige for oss er ikke om det er en pc, men at vi leverer det markedet vil ha.

Når slutter en pc?

Den ferske konsummessen i CES i forrige uke ga HP en sjangse til å vise en alt-i-et 21,5-tommers-smartenhet. Den var imidlertid drevet av Android, og rettet inn mot bedriftsmarkedet.

- Dersom den hadde kjørt Windows hadde det vært en pc etter dagens definisjon. Men det blir for snevert. Den type enheter er også en prøveballong for oss for å se hva bedriftsmarkedet vil ha. Blant annet vil det være avhengig hva de forskjellige markedene etterspør.

Han mener det norske markedet går i retning av ultrabærbare pc-er med kraftige spesifikasjoner, som kjører Windows 8. Hølleland ser ikke noe driv i retning av store Android-drevne enheter.

På kniven mot Lenovo

Lenovo tok ledertrøya globalt i siste kvartal. Hølleland vil ikke kommentere globale tall. Men han hevder at tallene for Nord-Amerika og Europa gir HP topposisjonen i disse regionene.

Men detaljtallene for fjerde kvartal er ikke kjente ennå. Men han mener veksten fra 21 til 28,5 prosent markedsandel i det norske markedet fra tredje kvartal 2012 til samme kvartal holdt seg gjennom fjerde kvartal.

- Det gledelige for oss er at vi er tilbake i det norsk konsummarkedet etter noen krevende år. I bedriftsmarkedet nådde vi den beste posisjonen noensinne

Hølleland hevder det som særpreger det norske profesjonelle markedet er krav om kraftige spesifikasjoner, høy produktkvalitet og nytten den ansatte har er styrende for valg.

Din neste hybrid

Den spennende utviklingen framover er hva som skjer når de som har kjøpt nettbrett og lært seg mulighetene der vil kjøpe neste gang.

- De færreste vil egentlig ha flest mulig enheter, men heller ha mobiltelefon og en kraftigere enhet i tillegg. De vil velge denne enheten etter hva de vil gjøre, men vi tror mange heller vil velge en kraftig hybrid enn både et nettbrett og en pc. Men utvalget i design, form og os kommer til å være større enn før, understreker Hølleland.

Og legger naturlig nok til at HP akter å kunne tilby enheter i det samme vide spekteret av personlige enheter.

- Windows kommer fortsatt til å være veldig viktig for oss, men i tillegg vil vi komme med enheter som kjører Android og Chrome spesielt rettet mot konsumentmarkedet. Multios er en del av strategien.

Les om: