Pc-bransjen rystes i grunnvollene

Pc-bransjen rystes i grunnvollene

Apples nettbrett-suksess i kombinasjon med krisen i verdensøkonomien skaker opp hele pc-bransjen.

Veksten i pc-salget er nå lavere enn analytikerne hadde ventet, og roller byttes om mens bransjen prøver å tilpasse seg et endret marked.

Lavere kjøpsvilje både i forbruker- og bedriftsmarkedet utfordrer nå bransjen til raskere å tilpasse seg den eksplosive etterspørselen etter nettbrett og små, superlette bærbare pc-er – ultraportable - til moderat pris.

Tilpassingsprosessen skaper turbulens innad i pc-bransjen, men flere analytikere forventer fornyet vekst når pc-bransjen kommer på banen med nye, små bærbare pc-er med økt funksjonalitet.

Dell mister andreplassen

I denne turbulensen har Dell falt fra andreplassen og har måttet se Lenovo storme forbi med raskest vekst blant de fem største pc-produsentene i siste kvartal – juli-september.

I en pressemelding fra den norske Lenovo-avdelingen heter det at Lenovo har vært det raskest voksende pc-selskap i verden de siste sju kvartaler.

- I Norge har vi en spesielt sterk posisjon i forretningsmarkedet, og har hatt en svært god vekst i samme periode, sier Geir Erik Lian, norgessjef i Lenovo.

Internasjonalt vokser Lenovo både i forretnings- og forbrukermarkedet, heter det. Store investeringer legger i produkt- og tjenesteutvikling, ikke minst i sammensmeltingen mellom smarttelefoner, nettbøker, PC-er og smarte TV-er.

Apple og verdensøkonomien

Apple har hittil levert 40 millioner iPad-er i 2011, og salgstallene viser at iPad brøyter banen for Apple på pc-markedet, skriver det danske it-nettstedet CRN .

Nettstedet siterer Digitimes Research, et analysebyrå knyttet til bransje-dagsavisen Digitimes i Taiwan, som melder at Apple til sammen har sendt ut fra fabrikkene over 52 millioner enheter i kategoriene tavle-pc-er og bærbare pc-er hittil i år.

HP er på en sikker andreplass i denne delen av markedet med 37 millioner enheter, ifølge Digitimes Research.

Det er Apples suksess i kombinasjon med krisen i verdensøkonomien som har rystet bransjen, fremholder senioranalytiker Joanne Chien i taiwanske Digitimes Research.

Ikke minst er det pc-bransjens satsing på små «nett-pc-er» som er blitt rammet. – Dette markedet er blitt torpedert av iPad, skriver CRN.

Bransjen omstiller seg

– Etter å ha blitt seriøst rammet av Apple er hele restruktureringen innenfor forsyningskjeden i pc-kanalen blitt speedet opp, slik at fokus er skiftet fra kun maskinvare til også å se på programvare og fra å lage produktdesign til også å fokusere på fremtidige tjenester, sier den taiwanske analytikeren.

Både Gartner og IDC, to av verdens ledende analysebyråer på it-området, melder at veksten i pc-salget i siste kvartal ble lavere enn forventet.

Ifølge Gartner ble veksten i det globale pc-salget i tredje kvartal 3,2 prosent, mens forhåndsprognosen lød på 5,1 prosent vekst.

IDCs tall var 3,6 prosent registrert vekst mot en prognose på 4,5 prosent.

– Pc-en i baksetet

– I øyeblikket er pc-ene plassert i baksetet mens andre typer enheter slåss om en plass på de stramme budsjettene både i forbruker- og forretningsmarkedet, sier analytiker Jay Chou i IDC.

IDC forventer imidlertid at pc-salget vil ta seg opp igjen neste år etter hvert som produsentene kommer med oppdaterte bærbare pc-er med flere nye funksjoner.

Ifølge Gartner hadde Lenovo en markedsandel på 13,5 prosent ved utgangen av tredje kvartal, mens Dells markedsandel lå på 11,6 prosent.

Dell gir ikke opp pc-en

Dells toppsjef, Michael Dell, forsikrer at Dell vil fortsette å produsere pc-er og mobile forretningsenheter.

Som kjent har erkerival HP signalisert at dette spørsmålet nå er oppe til vurdering hos HP på grunn av lave fortjenestemarginer, selv om skiftet av toppsjef nylig hos HP kan ha svekket faren for at HP dropper pc-produksjonen.

Michael Dell fremholder på sin side at Dells store innkjøpsordrer på pc-komponenter som disker, prosessorer og internminne også bidrar til at Dell kan levere rimeligere servere til forretningskundene.