Prisnedgang øker salgsvekst for Android

Prisnedgang øker salgsvekst for Android

Variasjon i prisene skal gi nettbrett med Android 4 suksess.

Det store mangfoldet av telefoner i forskjellige prisklasser, og med den varierte funksjonaliteten et åpent os gir, er an av hovedgrunnen til at Android-smarttelefonene erobret mobiltelefontronen fra Nokia for et drøyt år siden. Etter CES er det åpenbart at dette blir gjeldende for nettbrettene også. Og denne gangen er det ikke bare skummelt billige brett fra obskure asiatiske bakgårdsfirma.

For eksempel kommer Viewsonic med et lettnettbrett med sjutommers kapasitiv skjerm som prises til 170 dollar, eller om lag 990 kroner før norske tillegg og avgifter. Det har i tillegg kamera for videokonferanse, mikro-hdmi-port og port for å legge inn eget lagringsminne etter behov.

Nettbrett til under 1000 i butikk?

Det er snakk om en serie «lettnettbrett» med opp til titommersskjerm som alle kjører Android 4 for nettbrett. Prisene vil ligge mellom 100 og 250 dollar, eller mellom 580 og 1450 kroner før norske tillegg og avgifter, melder PC World US.

Prosessorene er gjerne rimeligste variant av smarttelefonprosessor, og de vil være svakere enn de dyrere nettbrettkonkurrentene. Men med fungerende kamera, hd-video og hdmi-porter kan de fint bety mye for pengene for store kundegrupper.

Som eksempel på hva man får med å legge litt mer i innkjøpet enn for Viewsonic, kommer E Fun med en 9,7-tommer med tokjerne-ARM-prosessor, oppløsning på 1024 x 768, 8 gigabyte internminne, 2 megapiksel frontkamera, 5 megapiksel ordinært kamera og HDMI-port. For dette skal selskapet ha 229 dollar, eller 1330 norske kroner.

Slike priser for digitalbrett ble innvarslet allerede i fjor høst med Amazon Kindle Fire, som var et lesebrett med nettbrett-funksjonalitet. Det koster kun 199 dollar, eller rundt 1160 kroner før frakt og moms. Allerede i første salgsmåned tok det merkbare andeler i markedet for nettbrett.

Bredde i enheter og app-butikker

I tillegg til Viewsonic og Amazon, er det kjent av spill-pc-produsenten Velocity Micro slipper en 7- og en 10-tommer for henholdsvis 150 og under 250 dollar. Coby tenker å lansere flere skjermformat, 7, 8, 9 og 10-tommer, og prisene vil være mellom 179 og 299 dollar. De blir dermed direkte konkurrenter med giganten Samsung som har tomme-mål for alle behov.

Ainol leverer allerede en MIPS-basert 7-tommer i Kina til 99 dollar. Den skal egne seg til Facebook og Angry Birds, men har problemer med Youtube, forteller testere til PC World US.

De fleste av de annonserte lettnettbrettene vil ha tilgang til app-butikken Android Marketplace i tillegg til egne butikker. Noen vil også tilby app-er gjennom Amazon Appstore.

Tre ganger så mange kjøper Android

Mangfold i priser vil nok kunne gi ytterligere vekst i salget Android-nettbrett, som tok seg kraftig opp i siste kvartal i fjor. Etter en avmatting gjennom sommerhalvåret tredoblet salget av Android-brett seg, melder PC World US med referanse til Strategy Analytics. Markedsandelen var 39 prosent av de 26,8 millioner nettbrett levert i fjerde kvartal. Veksten var på 150 prosent i forhold til samme periode året før.

Apple ligger fortsatt foran alle med sitt nettbrett, og doblet salget fra året før. Android-brettene tredoblet salget i samme periode.