Prosessortrøbbel for Intel

Prosessortrøbbel for Intel

Utsetter lansering av grafikkprosessor med flere kjerner.

Intel sliter med sin nye grafikkprosessor som utvikles under navnet Larrabee. Selskapet har rotet seg bort i prosessen, og har ingen anelse når de får ferdigstilt produktet.

Fredag offentliggjorde Intel at Larrabee ikke vil se dagens lys i 2010, til tross for at de tidligere har lovet dette. Den opprinnelige lanseringsdatoen var sommeren 2010, men den var allerede utsatt fordi utviklingen tok for lang tid. Nå tør ikke Intel gi en ny dato, noe som ikke lover godt.

Testes

Ifølge Intels talsmann som fredag forklarte om forsinkelser, er selskapet fremdeles dedikert til å levere Larrabee til markedet. En versjon for utviklere vil komme i løpet av 2010. Den vil ha verktøy slik at den kan testes og man kan skrive applikasjoner til den.

Larrabee er den første selvstendige grafiskkprosessor fra Intel. Grafikkprosessorer kan vise grafikk uten å bruke kapasitet fra hovedprosessoren, og gir dermed bedre ytelse for spill og andre multimediaprogrammer. Larrabee er basert på flere kjerner, slik at det går an å kjøre flere parallelle prosesser.

I september viste Intel frem et system som er basert på Larrabee på Intel Developer Forum. Men utenom det har selskapet vært hemmelighetsfulle, og for eksempel ikke gått ut med hvor mange kjerner det vil være i den.

I hovedprosessor

Så mye er kjent: prosessoren er basert på x86-arkitektur og takler alle grafiske prosesser. Den er utviklet for å konkurrere med Nivdia og ATI, som nå er kjøpt opp av og integrert i AMD.. Begge har grafiske prosessorer for spillmarkedet.

Ifølge Intel vil teknologien bak Larrabee i fremtiden kunne brukes til å utvikle grafikkjerner direkte i hovedprosessoren.

Les mer om Larrabee på Wikipedia .