Seks milliarder for å fikse Xbox

Seks milliarder for å fikse Xbox

Microsoft utvider garantitiden som en følge av uakseptabelt mange feil.

Nå kryper Microsoft til korset, og velger å utvide garantien på Xbox 360. Selskapet regner med at den utvidede garantien vil føre til en smell på rundt en milliard dollar i regnskapsåret som sluttet i juni, eller rundt seks milliarder kroner.

LES OGSÅ: Bytter våpen mot Xbox

Det var torsdag at Microsoft kom med meldingen mange Xbox-eiere har ventet på. Selskapet vil nå utvide garantien for visse feil på Xbox 360, opp til tre år fra kjøpsdato. Det nye garantiprogrammet kommer som en følge av ”uakseptabelt mange feil på Xbox 360-konsoller”, ifølge Microsoft.

Kunder som sliter med maskinvarefeil på konsollen sin, feil som gjør at det lyser tre røde lys foran på konsollen, vil nå kunne få reparert maskinen gratis innen tre år fra kjøpsdato. Microsoft vil reparere eller bytte ut rammede konsoller, de vil også dekke fraktkostnader. Kunder som allerede har fått reparert konsoller med slike feil, men som var utenfor garantitiden og derfor måtte betale, vil få penge tilbake.

Sammen med meldingen om de nye garantivilkårene, meldte Microsoft også at de har solgt noe færre 360-konsoller enn forventet. Målet var 12 millioner solgte konsoller innen juni i år, salgstallene endte på 11,6 millioner, ifølge Chris Liddell, visedirektør og økonomisjef hos Microsoft.

Garantiene koster

Microsoft regner med at kostnadene til reparasjoner og tilbakebetalinger, i tillegg til eventuelle forbedringer av konsoller som ikke er solgt enda, vil ende på mellom 1,05 og 1,15 milliarder dollar.

Ifølge Billy Pidgeon, en analytiker hos IDC, har mange Xbox-kunder klaget over maskinvarefeil helt siden konsoller først kom i salg i 2005. Det stemmer ikke ifølge Microsoft.

- Det første året, og vel så det, var ikke dette et problem vi merket noe til. Det er første i løpet av den siste tiden at vi har sett en nevneverdig økning i reparasjoner av maskinvarefeil. Derfor har vi nå endret reglene og lagt om rutinene, sa Robbie Bach, sjef for Microsofts underholdningsavdeling, under en telefonkonferanse torsdag.

Selv om Microsoft ikke vil offentliggjøre noen nøyaktig feilprosent medgir de at den er høy.

- For å si det sånn, med en beregnet utgift på en milliard dollar er det snakk om en god del, og vi tar problemet seriøst og jobber med å rette på det, fortsatte Bach.

En kombinasjon av flere problemer

Nøyaktig hvor feilen i konsollen ligger kunne ikke Bach si noe om. Han mener at det er en kombinasjon av flere elementer, og ikke problem med en bestemt del av maskinvaren.

Flere analytikere har ventet på en slik avgjørelse en god stund nå, og mener at dette var det eneste trekket Microsoft kunne foreta seg. – Jeg tror dette er et smart trekk for å sikre seg kundelojalitet, sa Billy Pidgeon i IDC.

Denne typen kundelojalitet er helt avgjørende om Microsoft vil lykkes med å tjene penger på Xbox 360.

Ifølge Matt Rosoff, en analytiker med Microsoft som spesialfelt, betyr en høy feilrate at du ender opp med mange misfornøyde kunder som slutter å kjøpe spill til maskinen. Det kan fort bli et problem, ettersom Microsoft selger konsollene med tap, for så å tjene penger på salg av spill.

LES OGSÅ: Rekordsalg for Microsofts HD DVD

Komponenter