Slik blir din bilfremtid

Slik blir din bilfremtid

CEBIT: Gjør om bilen til tog, slipp røde lys noensinne igjen og la kjøretøyet hente deg.

HANNOVER: Modulær, kalles den, el-bilen du ser på bildet over. Med det menes at den kan bygges ut etter behov. Er dere en hel gjeng som skal på hytta, ja, da kobler dere sammen mange slike til et slags veitog. Så overføres strøm og styringssignaler bilene mellom.

Det er DFKI som står bak, Deutsches Forschnungszentrum für Künstliche Intelligenz. De kom opp med idéen for 18 måneder siden, og har allerede en fungerende prototyp.

Det er gjort noen innovative grep på hjulfronten: Hjulene kan dreie i sin egen akse, og dermed kan bilen parkere lettere i sterkt befolkede byer. Det er nettopp slike byer bilen er myntet på.

Hvorvidt det holder med billappen eller om du må ha lokførerbevis for å kjøre et slikt veitog, blir en nøtt norske myndigheter må knekke om bilen går i produksjon. Det virker som det er planer om det.

Myk tur

Forskningsinstituttet Frauenhofer har også sett på biler. De har pønsket ut et system der røde og grønne lys kan kommuniseres til bilene.

Du skal kjøre mykt, blir man gjerne fortalt når man tar buss- eller lastebillappen i Norge. Innunder denne tanken inngår at du roer ned farten når du nærmer deg rødt lys. Ergo kommer du frem akkurat når det blir grønt, så slipper bilen å stoppe i det hele tatt.

Det er nettopp dette Fraunhofers system gjør - det bremser bilene når de nærmer seg røde lys, slik at det er grønt når de når frem. En myk og behagelig tur, altså. Kanskje spesielt noe for de mest ivrige drosje- og busssjåførene. Det er planlagt på markedet om fem år.

Bilen som kommer til deg

Litt lenger frem i tid ligger en annen tanke fra samme institutt. Nemlig en slags løsning for folk i farta som deler på bilbruken med samme kjøretøy.

Konseptet går ut på at el-bilen står på en ladestasjon til du bestiller den. Så kommer den til deg. Helt av seg selv. Eller at person A er ferdig med bilen, og person B trenger den. Bilen kommer til deg.

- Vanligvis må jo du komme til bilen. Det er veldig lite intuitivt, blir vi fortalt.

Ja, hvorfor komme til bilen når bilen kan komme til deg?