Slik skal de selge pc-er

Slik skal de selge pc-er

- De som påstod at pc-ens tid var omme var litt raskt ute, mener Preben Fjeld, norgessjef i Acer.

2013 var et utfordrende år for de fleste i aktørene pc-bransjen. Acer var ikke noe unntak.

- Vi hadde en runde på slutten av året der vi så oss nødt til å posisjonere oss på nytt. Men nå er det veldig spennende i pc-bransjen igjen, sier norgessjef Preben Fjeld i Acer.

Han forteller at pc-en, som ble spådd en brå og grusom død med ankomsten av smartmobiler og ikke minst nettbrett, slett ikke er så død som ryktene skulle ha det til, og er på vei tilbake.

Det er nedgang på salg av nettbrett, og pc-salget er på vei opp.

- Uten å konkludere for tidlig kan vi kanskje si at man har oppdaget at man trenger ulike enheter til ulik bruk, mener Fjeld.

Bedrift og volumsalg

Acer er ikke der de ønsker å være når det gjelder markedsandel i Norge. Men Fjeld ser positivt på utsikten til vekst. Med bred produktportefølje skal Acer øke volum, både på konsument og bedrift, skal selskapet vokse.

På bedriftssiden retter selskapet satsingen på SMB-markedet. Her er det modellene Extensa og Travelmate på bærbare og Veriton på desktop som leder an. Fjeld bemerker at selskapet også følger med på hva som skjer med adopsjon av nye forbrukerprodukter i bedriftene, spesielt med tanke på «to-i-en», altså hybrid pc-er, som eksempelvis Acer Switch.

I bedriftsmarkedet er det volum som teller, og Fjeld er trygg på at produktporteføljen er solid nok til å selges inn til bedrifter og skoler. Sistnevnte skal fristes med Acers Chromebook-maskiner, som drives av Googles skyoperativsystem.

- Produktporteføljen vår er sterkere enn på lenge, helt fra de litt enkle til de kraftige maskinene for de som ønsker seg litt ekstra, sier Fjeld.

For å bistå partnere med B2B-salg er Acer dessuten i ferd med å rulle ut et verktøy for SMB-forhandlere. «Best4business» er et slikt progrtam som skal gjøre det enklere å matche det rette produktet med riktig pris. B2B-kanalen forsterkes også av et insentivprogram, «Acer Promise», som går direkte på kvaliteten av Acers produkter.

Programmet går ut på at Acer reparerer maskinen på garantibetingelser, men gir også 50 prosent av det kunden har betalt for produktet kreditert.

- Det sier at vi er trygge på kvaliteten på det vi sender ut til bedriftskundene våre. Det lønner seg, eller ville vi ikke fortsatt med det, påpeker Fjeld.

Foreløpig gjelder programmet, der sluttkunden selv registrerer kjøpet, for Travelmate, desktop, skjermer og prosjektorer i tillegg til Switch-serien.

Hjemme pc-er

På forbrukersiden går det fortsatt hovedsakelig i Aspire E-serien, selv om den nye Nitro-serien ser ut til å kunne friste kunder som har behov eller ønske om litt mer krutt og knall i pc-en sin. Det er produktbredde på alt fra ti til 17-tommere, fra små maskiner til kraftige gaming pc-er.

Markedet dekkes av de store aktørene på markedet i Norge, og Acer gjør også forretninger med mange mindre forhandlere. Her ser det også ut til at Switch, som fortsatt er i startfasen, kan gjøre det bra på forbrukersiden. Fjeld ser tendenser til rask vekst.

- Det er fortsatt Aspire som gir høyest på volum, og vi følger også spent med på V3 i 11, 13 og 14-tommer, som ser ut til å bli en salgs-hit, avslutter Fjeld.

Komponenter