Snow Leopard en suksess for Apple

Snow Leopard en suksess for Apple

Apples nye flaggskip OS X 10.6 selger mer enn enn de to forrige versjonene til sammen.

Det å oppgradere operativsystemet på datamaskinen er ikke noe enhver driver med. Og i hvert fall ikke når det koster penger. Stort sett holder vi oss til det som fulgte med maskinen, og nøyer oss kanskje med å installere de oppdateringene vi får dyttet på oss gjennom den automatiske programvare-oppdateringen.

Så når det kommer en ny versjon av OS-et en gang i ny og ne, så forventer man også at det er noen nyheter i forbindelse med det. Og tradisjonelt har også OS-oppdateringer kostet en del penger - enten det er Mac eller Windows.

Mye nytt under panseret

Men med OS X 10.6 Snow Leopard har Apple satt en slags ny standard. For det første er det ikke så mye nytt i denne utgivelsen. Eller rettere sagt: Tilsynelatende ikke så mye nytt. De viktigste nyhetene i OS X 10.6 sitter under panseret.

Til gjengjeld er disse ganskje gjennomgripende - store deler av kodebasen er oppdatert til 64-bits teknologi samtidig som det er introdusert nye prosesser for å hanskes bedre med flerkjerne-prosessorer samt utnytte mulighetene som ligger i grafikk-kortene.

Så for Apple er det derfor et stort poeng at også programvareutviklerene går over til disse nye teknologiene. Og derfor har man funnet ut at denne oppgraderingen skal være rimelig - noe som nesten er uhørt.

Ikke mer enn 269 kroner koster oppgraderingen (Apples OS selges kun som oppgraderinger siden det kun er Apple som selger maskinvaren), og det viser seg faktisk at oppgraderingen faktiske kan kjøres også fra den foregående versjonen OS X 10.4 i tillegg til OS X 10.5 - selv om Apple insisterer på at det ikke er meningen.

En suksess for Apple

Men uansett så har den lave prisen fått folk til å ta skrittet helt ut til Snow Leopard: En undersøkelse utført av analysebyrået NPD Group viser at OS X 10.6 har solgt mer enn dobbelt så mye som OS X 10.5 Leopard, og faktisk mer enn fire ganger så mye som OS X 10.4 Tiger i løpet av de to første ukene.

- Jeg ble veldig overrasket med tanke på at Snow Leopard ikke har blitt markedsført spesielt mye. Men ser man på prisen for en oppgradering så er det kanskje ikke så overraskende, sier Stephen Baker i NDP Group.

En annen hyggelig nyhet for Apple er også det at salget faktisk holder seg oppe lenger enn med de to foregående utgavene. Slett ikke verst, med andre ord, for et OS som ikke har mye nytt for øyet. Forøvrig er det langt enklere å oppgradere Mac-operativsystemet enn en Windows-installasjon, som ofte krever en såkalt clean install.

Så nå skal det bli spennende å se hvordan det går for Microsoft, som lanserer Windows 7 snarlig. En undersøkelse gjort i juli viser faktisk at hele 60 prosent av selskapene som ble spurt ikke hadde umiddelbare planer om å oppgradere.

Via LoopInsight.