Stopper Samsung Galaxy igjen

Stopper Samsung Galaxy igjen

Nok en vending i patentkrangelen mellom Apple og Samsung.

I en nederlandsk domstol i hovedstaden Den Haag får Apple medhold i å forby salg av Samsung Galaxy S i tre varianter. Apple mener den er for lik deres smarttelefon.

Dette er en del av rettsføljetongen hvor tilsvarende sak rettet mot nettbrettet Galaxy først fikk medhold og så ble avvist i Tyskland. Nå er det smarttelefonen som står for tur, og også her gikk første stikk til Apple. Opprinnelig var også nettbrettet med i saken i Nederland, men den er ikke omfattet av denne dommen.

Beskyldt for juks

I begge tilfeller er Apple blitt beskyldt for å jukse med bevisene. De skal ha endret bildet av Samsung-produktet slik at det ligner på produktet til konkurrenten. Dette skal ikke ha påvirket den nederlandske dommeren.

Samsung tapte saken på det retten mener er et brudd på et patent Apple har innen fotohåndtering på mobile enheter, melder amerikanske PC World. Det er muligheten til å «bla» seg gjennom en bildesamling med fingerstrøk som skal være patentert.

Omgjengelig dom

Dommen skal være effektiv for Nederland, Tyskland, Irland, Sverige, Sveits og Storbritannia fra midten av oktober. Resten av EU og Europa skal stå utenfor, fordi Apple ikke har betalt for patentvernet i disse landene.

- Denne dommen bekrefter at Samsung leverer innovative produkter med særpreg. Vi ser det slik at en detalj er vektlagt i dommen, og vi vil forfølge denne saken så langt det er mulig for å sikre at våre kunder i Nederland kan velge Galaxy-smarttelefoner også framover, sier Erik Johannesson, PR-sjef i Norden for Samsung, til Computerworld.no.

Johannesson hevder at denne dommen ikke rammer salget av Galaxy-telefoner i resten av EU eller i Norden.

I tillegg til at rettsbataljen neppe er over, finnes det et annet smutthull i denne dommen. Det er bare versjon 2.3 av Android som skal bryte med Apple-patentet. For Android versjon 3 og nyere innebærer en lignende funksjon ikke brudd på patentet. Med andre ord kan en mulig vei til fortsatt salg være en regelrett oppdateringskampanje.

Les om: