Svensk Komplett-konkurrent kommet

Svensk Komplett-konkurrent kommet

Dustin Home er lansert i Norge. Komplett-sjef Ole Vinje tar det hele med ro.

Dustin Home betegner seg selv som Nordens ledende e-handelsbedrift. Wikipedia beskriver selskapet som Sveriges største nettbaserte selgeren av it og hjemmeelektronikk. Dustin Group skryter av 170.000 artikler, 900 varemerker, et sentrallager på 20.000 kvadratmeter og en omsetning i 2008 på fire milliarder kroner.

Selskapet startet helt tilbake i 1984 med salg av fargede disketter via posordre. Til nå har de holdt seg i Sverige og Danmark.

Men nå inntar svenskene Norge.

Tilpasset Norge

Nettbutikken skal ha vært åpen en stund, men det er ikke før i dag den offisielt åpner dørene.

- Vår etablering i Norge er et viktig steg for oss. Nå kan vi utnytte vår organisasjon mer effektivt og dermed gi våre kunder i Danmark, Norge og Sverige enda flere gode tilbud, sier Per Eriksson, administrerende direktør og konsernsjef på Dustin, i en pressemelding.

- Produktutvalget er tilpasset den lokale etterspørselen, vi ser for eksempel et stort sug etter pc-er der kunden velger komponenter selv, fortsetter han.

Egenkomponerte pc-er er noe Komplett har gjort lenge i Norge. Men i Sandefjord tar de Dustins ankomst med knusende ro, i alle fall tilsynelatende.

Kan bli stor

- Vi har lenge visst at de skulle begynne i Norge, så det er ingen overraskelse for oss, forteller Komplett-sjef Ole Vinje.

Han kjenner selskapet godt fra både Sverige og Danmark, og betegner det som et ryddig, ansvarlig og proft selskap. I Sverige er det Komplett som er utfordreren til Dustin. I Norge blir det omvendt.

- Vi får se hvordan det går, sier Vinje.

Komplett-sjefen er ordknapp når det gjelder å spekulere i hvordan det hele kan gå. Han "registrerer" at selskapet har kommet, og skal ta det derfra.

- Men dette blir vel en av deres største konkurrenter nå?

- Det har jeg ingen formening om. Det kommer an på om de lykkes. Lykkes de, blir de en stor konkurrent, sier Vinje.

Priskrig

- Så dere skjelver ikke i buksene i Sandefjord nå?

- Nei, nei, smiler han.

- Jeg tror de mindre aktørene vil merke det bedre.

- Hva med kundene, kan vi se en priskrig som presser ned prisene?

- Det er vanskelig å si. Det kommer ann på hva slags strategi de legger opp til.