Telenor og Netcom på vei opp igjen i Møre og Romsdal

Telenor og Netcom på vei opp igjen i Møre og Romsdal

Nødnett ikke rammet etter dobbelt strømutfall i sentral i Ålesund.

Siden halvsekstiden i dag har mesteparten av Nordvestlandet opplevd at telenettet til Telenor med mobiltelefoni, bredbånd og fasttelefoni har vært ute av drift. Rundt lunsjtider er tjenestene på vei tilbake for kundene til Telenor, Netcom og Nextgentel.

- Vi har hatt et strømutfall i en sentral i Ålesund. Av grunner som fortsatt er uklart for oss, slo ikke batterireserven inn. Dette er blant tingene vi må få klarhet i når vi skal gå gjennom hva som gikk galt.

Dette sier Per-Aril Meling, informasjonssjef i Telenor Norge.

Rammer tusener

Feilen rammet over ti tusen bredbåndskunder og mobilkunder og noen hundre fasttelefonikunder, samt de som leier linjekapasitet hos Telenor. Dette gjelder blant annet Nextgentel og Netcom.

Meling understreker at dette ikke rammet nødetatene eller nødnummersentralen. Men for kunder uten summetone har det nok vært opplevd som tråkig å forsøke å nå nødnumrene.

Netcom melder tidligere om problemer med mobilnettet sitt i fylket, men det var usikkert om dette har sammenheng med Telenor-problemene sør i fylket. For Netcom skal det ha vært verst for kunder i Romsdal og Nordmøre.

- Netcom står ikke på listene vi har nå av rammete tjenester, men de leier linjer av Telenor så det kan ikke utelukkes, sa Meling før lunsj.

Netcom indirekte rammet

Hos Netcom har de senere på formiddagen fått avklart at deres basestasjoner falt ut som følge av sentralen til Telenor.

- Alle kundene fra Sognefjorden til nord på Nordmøre har i større og mindre grad vært rammet av svikten hos Telenor, men vi får meldinger om at flere er på vei tilbake. Det ser ut til Ålesund og området rundt er først på, sier Ellen C. Scheen, kommunikasjonsrådgiver i Netcom til Computerworld.

Hun regner med at alle kundene vil komme på nett når strømforsyningen til sentralen i Ålesund kommer i orden igjen.

Telenor sender et eget strømaggregat til byen for å sikre sentralen strømforsyning.

Vil få følger

Hvilke konsekvenser dette har med hensyn til kompensasjon fra Telenor til Netcom er ikke klart. Netcom poengterer at det sentrale er å få tjenestene opp og få klarlagt hva som gikk galt. Hva som kommer etter det har ikke prioritet i dag.

- Det viktigste dette sier oss, er at slikt kan skje. Det betyr at alle som er avhengige av telefon, må være bevisst på det, og ha planer for hva man skal gjøre når dette skjer, sier Ketil Matvik Foldal, beredskapssjef hos Fylkesmann i Møre og Romsdal, til Rbnett, nettjenesten til avisa Romsdals Budstikke i fylkeshovedstaden Molde.

Les om: