Ti Jobs-ord for dagen

Her er ti klassiske Steve Jobs-sitater om kreativitet, mennesker og ledelse.

Publisert Sist oppdatert

I Apples tidlige dager fantes det «ord for dagen av formann Jobs» - en Steve Jobs-idé, selvfølgelig. Her kan du lese ti klassiske Steve Jobs-sitater om kreativitet, mennesker og ledelse.

Nr. 10) Min jobb er ikke å være lett mot andre. Min jobb er å gjøre dem bedre. Min jobb er å dra ting sammen fra ulike ledd i firmaet, å rydde vegen og finne ressurser til nøkkel-prosjekter.

Nr. 9) Rekruttering er vanskelig. Det er som å lete etter nålene i høystakken. Du får ikke vite nok i løpet av et times-intervju. Så, til slutt er det basert på magefølelsen. Hvordan føler jeg for denne personen? Hvordan er de når de blir utfordret? Jeg spør alle: Hvorfor er du her? Svarene i seg selv er ikke det du er på utkikk etter - det er meta-dataene rundt.

Nr. 8) Om oppsigelser: (Da dotcom-boblen brast) sa jeg til firmaet at det vi skulle gjøre var bare å investere oss gjennom nedturen. At vi ikke skulle si opp mennesker, siden vi hadde gjort en stor innsats for å få dem til å komme inn til Apple til å begynne med. Det siste vi ville gjøre var å si dem opp.

Nr. 7) Om etterfølgere: Jeg mener, noen sier 'Hvis Jobs ble kjørt over av en buss, så ville Apple være i trøbbel'. Og jeg tror riktignok det ikke ville bli en fest, men det finnes virkelig dugelige mennesker hos Apple. Min jobb er å gjøre hele topp-ledelsen god nok til å bli etterfølgere - det er det jeg prøver på.

Nr. 6) Om produkt-strategier: Det dreier seg ikke om pop-kultur, og det er ikke om det å lure mennesker, og det er heller ikke om det å overbevise mennesker om at de vil ha noe de ikke vil. Vi finner ut hva vi har lyst på. Og jeg tror vi har en veldig god disiplin i å tenke gjennom hvorvidt en masse andre mennesker har lyst på det samme. Det er det vi får betalt for å gjøre. Det eneste vi vil er å lage gode produkter.

Nr. 5) Når en god ide kommer opp, så er det min jobb å flytte rundt på den, høre hva andre synes. Få folk til å snakke om den, krangle om den, få ideer til å bevege seg rundt i denne gruppen på 100 mennesker. Få forskjellige mennesker til å komme sammen for å utforske ulike aspekter ved den i stillhet, og simpelthen utforske ting.

Steve Jobs' bedriftsfilosofi har gitt ham mange medieoppslag, her fra forsiden av Newsweek i 2004.

Nr. 4) Om ledelse: Når jeg ansetter noen helt i toppen, så er kompetanse det avgjørende. De må være virkelig smarte. Men det virkelige spørsmålet for meg er: Vil de forelske seg i Apple? For hvis de gjør det, vil alt det andre ordne seg av seg selv. De vil gjøre det som er best for Apple - ikke hva som er best for dem, hva som er best for Steve eller noen andre.

Nr. 3) Om fokus: Folk tror at fokus betyr å si ja til tingene du skal fokusere på. Men det er ikke det det betyr overhodet. Det betyr å si nei til de hundre andre gode ideene som finnes. Du må velge med omhu.

Nr. 2) Om bruker-opplevelsen: I vårt DNA er vi et forbruker-firma, for den individuelle kunden som velger tommel opp eller tommel ned. Det er kunden vi tenker på. Og vi tenker at det er vår jobb å ta ansvar for hele bruker-opplevelsen. Og hvis den ikke holder mål, så er det vår feil - rett og slett.

Nr. 1) Om kreativitet: Det skjer oftere enn du tror - fordi det ikke bare er ingeniør-teknikk og vitenskap. Det er også kunst. Noen ganger, når du er midt i en av disse krisene, så er du ikke sikker på om du vil komme over til den andre enden. Men vi har alltid klart det. Så vi har en viss porsjon med selvtillit; selv om en noen ganger lurer. Jeg tror det viktigste er at vi ikke alle er skrekkslagne på den samme tiden. Jeg mener, vi legger både sjel og hjerte inn i disse tingene.

Nr. 0) (Bonus-ord for dagen:) Vi får ikke anledning til å gjøre så mange forskjellige ting, og hver og en burde være virkelig utmerket. Fordi dette er vårt liv. Livet er kort, og deretter dør du, vet du. Og vi har alle valgt å gjøre dette med våre liv. Så det bør virkelig bli forbannet bra. Det bør virkelig være verdt det.

Fritt oversatt fra engelsk. Via MarketingNirvana.

Se også:

Ti uforglemmelige Steve-øyeblikk