Uforståelige dataannonser

Uforståelige dataannonser

Annenhver dansk pc-kjøper forstår ikke dataannonser. Feilslått markedsføring, mener norsk ekspert.

Det viser en undersøkelse som analyseinstituttet Userneeds har foretatt for danske Computerworld, der 1.147 dansker er spurt om sine preferanser og erfaringer med datakjøp.

- Jeg har forståelse for disse tallene. Problemet er at annonser mot privatmarkedet lages på samme måte som annonser ment for bedriftsmarkedet. Målgruppen har vidt forskjellige forutsetninger for å forstå annonsene med tekniske detaljer, sier daglig leder Oddbjørn Tønder i Mindshare. Selskapet driver med rådgivning til annonsører, og har jobbet med kunder som Toshiba og IBM.

Tønder mener leverandørene må bli flinkere til å tilpasse annonsene.

- Det er viktigere for forbrukere å ha fokus på bruken av pc-en, snarere enn de tekniske spesifikasjonene rundt ytelse, sier Tønder.

Undersøkelsen viser også at forbrukerne ofte rådspør seg med venner eller kolleger når de skal handle datautstyr.

- I de tilfellene kan det være hensiktsmessig å ha tekniske detaljer så man kan sammenligne, sier Tønder til Computerworld.

LES OGSÅ: Folk klikker på hva som helst

Komponenter