Den ultimate treningsdagboken

Den ultimate treningsdagboken

Rubitrack 3 for både Mac og Iphone gir deg full oversikt.

Tar du treningen din seriøst?

Som ambisiøs løper, skigåer, syklist, svømmer eller triatlet er det viktig å logge øktene sine. Der kan rubiTrack 3 hjelpe deg.

Både Mac og iOS

rubiTrack 3 holder oversikten over treningsøkter du har tatt opp, viser treningsløyper på kart, hjelper til med analyse og dokumenterer progresjon over tid.

rubiTrack har lenge vært tilgjengelig for OS X på Mac, men er nå også tilgjengelig som rubiTrack for iOS. Og det er på iPad at rubiTrack virkelig skinner. iOS-versjonen kan brukes uavhengig av Mac-versjonen, men om du har begge, kan de også synkroniseres.

GPX, FIT, osv.

rubiTrack tar imot treningsdata i mange forskjellige formater. Dette er typisk digitale filer med data fra pulsbelter og/eller GPS-ur. Du kan også loggføre økter manuelt, men jo mer data du har tilgjengelig, jo mer sofistikert og detaljert blir analysene dine.

Skulle du være så heldig å være eier av Garmins siste treningsvidunder Forerunner 620 med tilhørende pulsbelte med akselerometer, har du et vell av data som både hjelper deg underveis, men også i ettertid. En PT på armen, som de sier.

For Mac-versjonen er det relativt enkelt å laste inn filer. Under iOS må dette gjøres via en Dropbox-mappe - men for begge versjoner er den aller enkleste måten å importere på å få dataene via skyen.

Trening i skyen

Så dersom du har et treningsur med online-konto av typen Garmin Connect, Suunto Movescount eller Runkeeper, kan rubiTrack laste ned dataene direkte.

Treningsdata fra en rekke ulike aktiviter og idrettsgrener kan sorteres adskilt, og du kan også sammenlikne ulike treningsøkter fra samme løype og dermed se forskjellen disse imellom.

Og dersom du bedriver en form for fysisk aktivitet der sonetrening er aktuelt, kan også disse vises - enten i grafer eller oppå kartet dersom du har spilt inn turen med GPS. Perfekt for terskeltrening. rubiTrack for iOS kan i seg selv brukes til å ta opp en løype dersom du har en GPS-klar enhet.

Big data

Aktivitet spores over tid, og jo mer data du har tilgjengelig, jo mer hensiktsmessig vil analysen bli. Stress, belastning, oksygen-nivåer, BMI og mer kan følges nøye over tid. Noen data beregens automatisk på bakgrunn av imformasjonen man laster inn, mens noe må legges inn manuelt.

Du kan velge mellom en rekke kart for visning av løyper. De beste kartene er ofte OSM eller OpenCycling-kartene med topografi.

Også grafene og feltene som viser disse er enkle å tilpasse på Mac. I iOS-versjonen er dette noe mer plundrete da layouten er mer definert og man bytter mellom ulike metrics ved å sveipe over tittelen.

Mac-versjonen gir deg noe mer kontroll over de ulike grafene og visningen, og dersom du trenger å vise veldig mye informasjon samtidig vil en større skjerm på en Mac være å foretrekke. Men iOS-versjonen, og da spesielt på iPad, er imponerende nok i seg selv og har de fleste funksjonene representert.

Pris

Helt billig er RubiTrack 3 riktignok ikke, med en pris på 280 kroner for OS X og 238 kroner for iOS. Mange penger er dette likevel ikke, sett i et større perspektiv - og dersom du tar treningen din seriøst, vil dette være en god investering. Mac-versjonen kan du demo-teste.

Nedlasting

Du finner Mac-versjonen via AppStore her . iOS-versjonen kan du laste ned her . En test-versjon for iOS ble velvilligst stilt til disposisjon.

Mer info

Du kan lese mer om RubiTrack 3 her . Nedenfor vises en god innførings-video som gir et godt overblikk over funksjonene i Mac-versjonen.

Nederst vises en promo-video for Garmin Forerunner 620, som har en en rekke avanserte funksjoner som kadens, vertikal oscillasjon og lengde på bakkekontakt i sine måleregistrering - perfekt for RubiTrack 3.

Les om: