Under panseret på iPhone 3G S

Under panseret på iPhone 3G S

Den nye iPhone-versjonen er mye kjappere, lover Apple. Hvor mye kjappere?

Nyere, bedre, raskere - det er hva Apple lover av den nye iPhone 3G S. Hvor mye vil de ikke ut med, riktignok. Slike hemmeligheter er det imidlertid vanskelig å holde på. Nå viser det seg at den nye telefonen har en ARM-prosessor som kjører med en klokketakt på 600 megahertz. Den er markant raskere enn dagens 3G-modell, som har en frekvens på 412 megahertz - med andre ord, nesten dobbelt så rask. Til sammenlikning har iPod touch en 532 megahertz prosessor.

LES OGSÅ: Her er din nye iPhone

Prosessoren er imidlertid ikke den eneste grunnen til at den nye telefonen vil være raskere. En annen faktor er nemlig RAM. Dagens modeller må nøye seg med 138 megabyte med minne, mens det nye flaggskipet kan varte opp med det dobbelte - 256 megabyte.

Forskjellen stopper ikke der heller. For 3G S-modellen har fått en flunkende ny grafikkkjerne også. Mens dagens modell må ta til takke med en PowerVR MBX grafikk-prosessor har den nye telefonen fått en GPU av typen PowerVR SGX. Ikke la deg lure av den lille bokstavforskjellen - dette er to vesensforskjellige enheter. Hovedforskjellen ligger i 3D-ytelsen. MBX-en kan kjøre grafikkspråket OpenGL ES 1.1, mens storebror SGX kan håndtere både OpenGL ES 1.1 og 2.0.

LES OGSÅ: iPhone 3G eller 3G S - hvilken skal du velge?

Ulempen er at disse to versjonene av mobilgrafikkspråket OpenGL er helt forskjellige. Det betyr i praksis at utviklere må skrive egne versjoner av grafikkbiten i programmene sine, avhengig av hvilken grafikkytelse og hvilken iPhone-modell man ønsker å utvikle for. Spørsmålet blir om dette kommer til å bli en hemsko som vil holde tilbake utviklingen av mer grafikkintensive 3d-spill, eller om dette vil dra opp salget av årets modell mobiltelefon.

Via T-mobile Nederland og anandtech

Les om: