Vekk med IBM-logoen

Vekk med IBM-logoen

Lenovo kaster ut IBM-logoen tre år før tiden.

Den kinesiske pc-produsenten Lenovo har besluttet å droppe IBM-logoen på sine bærbare ThinkPad-pc-er.

Det var i 2005 at Lenovo kjøpte opp IBMs pc-divisjon. Blant varemerkeavtalene som ble inngått i forbindelse med oppkjøpet, var det en som sa at Lenovo kunne markedsføre ThinkPad-pc-ene videre under IBMs logo i fem år.

Men allerede nå, tre år før tiden, har altså Lenovo faset ut IBMs logo på produktene sine. Sistemann ut er ThinkPad-serien.

LES OGSÅ: Verdens mest kjente bærbare feirer femten

- Ved å fase ut IBM-logoen før avtalt tidspunkt styrker vi oppmerksomheten om vårt eget merkenavn. Lenovo har fått stor tiltrekningskraft, høy troverdighet og godt omdømme blant kunder og partnere, sier Hanne Klausen, daglig leder for Lenovo i Norge.

ThinkPad har eksistert som varemerke i 15 å, og det er solgt over 30 millioner ThinkPad-maskiner siden 1992.

Amerikanske PC World har utnevnt den første ThinkPad, TP 700C fra 1992, til ett av tidenes 12 viktigste dataprodukter.