LUKSUSPROBLEM: Rustam Mehmandarov, leder for Javazone og Javabin – den norske Java-brukerforeningen - kan notere seg for et behagelig problem: Alle partnerplassene til høstens konferanse er utsolgt. (Foto: Andre Eide)

LUKSUSPROBLEM: Rustam Mehmandarov, leder for Javazone og Javabin – den norske Java-brukerforeningen - kan notere seg for et behagelig problem: Alle partnerplassene til høstens konferanse er utsolgt. (Foto: Andre Eide)

Utsolgt på dagen

Javazone 2017 opplever en fenomenal interesse, og er nå den største konferansen av sitt slag i Europa.

Høstens Javazone 2017-konferanse blir den 16. i rekken, og er under forberedelse akkurat nå. Arrangørene opplever svært stor interesse for konferansen. Pågangen er så stor at da salget av de 45 partnerplassene ble lagt ut for tidlig påmelding, ble alle sammen revet bort samme dag.

— I år fikk vi så mange forhåndsbestillinger at vi allerede var utsolgt i løpet av første dagen, forteller Rustam Mehmandarov, leder for Javazone og Javabin, den norske Java-brukerforeningen, til Computerworld.

Plass til flere?

Fjorårets Javazone hadde 3.000 deltakere som hørte på 197 talere, fordelt på 90 foredrag, 75 lyntaler og åtte workshops. Til sammen deltok også 45 partnerselskap, og det er utstillingsplassene til disse som legges ut først.

— Utgangspunktet er at konferansen skal ha samme størrelse som i fjor, men vi ser på mulighetene for å gjøre det større. Siden det er så stor interesse vil vi prøve å utvide, så det kan bli flere enn 45 partnere i år, sier Mehmandarov.

Godt og vondt

Mange av de 3.000 deltakerne på konferansen kommer naturlig nok fra Norge, men Mehmandarov forteller at de også ser en stadig økende interesse fra utlandet. Mange av disse kommer fra våre naboland, men det er også flere som tar turen fra Nord-Europa til Oslo. 

— Med så stor interesse er det skuffende å sende folk vekk. I fjor ble vi også utsolgt for deltakerbilletter, og det er jo både godt og trist på samme tid, sier han.

Størst i Europa

De 15 årene med Javazone-konferansen har gjort den til en kjempe, også i europeisk målestokk.

— Vi har ikke klart å finne noen community-drevet konferanse i Europa som er større enn oss, sier Mehmandarov.

Programmet for årets utgave vil ikke være klart før i sommer. Arrangørene planlegger seks parallelle spor for foredragene, i forskjellige saler med kapasitet fra 250 til 650 tilhørere. Den 13. februar åpner konferansen for innspill til foredrag (call for speakers).

Når programkomiteen har gått gjennom dette etter at fristen for innspill utløper den 24. april, vil programmet settes. Arrangørene planlegger å offentliggjøre programmet i løpet av juni eller tidlig juli.

Videokonkurranse

Javazone er ikke bare alvor. Konferansen er også kjent for sine promovideoer, for eksempel den kostelige «Game of Codes – a song of bytes and wire» fra 2014-konferansen. Har du ikke sett denne, er det bare å ta turen innom nettsiden for 2014-annonseringen (http://2014.javazone.no/videos.html).

Når vi spør om når årets video kommer, så forteller Mehmandarov at i år har arrangørene valgt en litt annen måte enn tidligere: Javazone har utlyst en konkurranse for produksjon av årets video.

Konkurransen er særlig rettet mot studenter og nye film- og reklamemennesker, og førstepremien er på til sammen 60.000 kroner. I tillegg vil ni andre forslag belønnes med 10.000 kroner hver for innsatsen.

Dersom videoen i tillegg velges ut til å være offisiell reklamevideo for arrangementet, vanker det ytterligere 50.000 kroner i honorar for det. Det betyr en totalpremie på opp til 110.000 koner for vinneren av konkurransen.

— Vi håper det kommer noe kult fra mediemiljøene, sier Mehmandarov. Selv om arrangørene særlig retter seg mot studenter i Norge, kan absolutt alle som ønsker det delta i konkurransen, avslutter Javazone-sjefen.