Rekordkonferanse for ildsjelene
210 it-folk deltok på Den norske dataforenings Yggdrasil-konferanse i år. Det er ny rekord.
Med deilig vårsol skinnende gjennom vinduene samlet 210 DND-medlemmer seg for årets Yggdrasil-konferanse på First Quality Hotel på brygga i Tønsberg denne uken.
Flest fra egne rekker
Arrangørene, samtlige frivillige ildsjeler i DND, kunne by på et bredt program med en liten overvekt av design og brukeropplevelse. Programkomitéen består av åtte ildsjeler, og arrangeres av DND-faggruppene Bits og Webkommunikasjon.
Årets arrangørkomité består av Ann-Kristin Hansen, Hans Petter Fosseng, Håvard Skjetne, Mari Heibø-Bagheri, Ole Kværnø, Kristin Kokkersvold, Kristin Svendsen og Kåre Garnes.
Ann-Kristin Hansen, som også er konferansier under årets Yggdrasil, jobber i det daglige som avdelingsleder i Bouvet. Hun er veldig glad for å se rekordmange deltakere konferansen i år, og forteller at mange var tidlig ute med å melde seg på, og at plassene raskt ble fylt opp.
Ønsket er at det blir enda flere til neste år, men at årets antall påmeldte grenser til hvor mange det er plass til på hotellet. Litt av årsaken til såpass god pågang mener hun er konferansens satsing på sosiale medier for å spre ordet.
- Vi har utarbeidet og laget ny profil, og har vært veldig aktive med promotering i sosiale medier, forteller Hansen.
Selv håper hun å være med på å arrangere neste års Yggdrasil, og oppfordrer DND-medlemmene til å melde seg på og kanskje vurdere å holde et foredrag om et tema de brenner for eller presentere en case de er stolte av.
- Det er inspirerende å være med, så det frister å fortsette til neste år også. Jeg oppfordrer alle til å melde seg på Yggdrasil til neste år, alt blir enda mer gøy, avslutter hun.
To på Yggdrasil
Computerworlds utsendte medarbeider huket tak i to deltakere på vei til hotellets restaurant under lunsjpausen på konferansens første dag.
Margareth Knutsen, interaksjonsdesigner i Accenture og Torbjørn Bø, systemarkitekt i Ecoonline, er så langt godt fornøyde med konferansen. Begge skal delta begge dagene, og begge skal delta på den populære workshopen om storyboarding, ledet av Carl Stõrmer i Jazzcode.
Han legger til at han nok kommer igjen til neste år, men at det jo er avhengig av jobben.
Knutsen, på sin side, er ikke DND-medlem, men er på konferansen med arbeidsgiver. I tillegg til å delta på workshops og foredrag bemanner hun Accenture sin stand. Knutsen jobber til daglig med interaksjon- og visuell design, og er spesielt fornøyd med case-presentasjon av Oslo kommunes fornyingsprosjekt tidligere på dagen.
Begge er godt fornøyd med arrangementet så langt, og ser frem til å lære noe nytt, få innspill, dele kunnskap og nettverke med kolleger fra forskjellige selskaper og virksomheter.
- Det er både positivt og lærerikt, sier Knutsen.
Hett med design og brukeropplevelse
De fleste foredragsholderne på konferansen kommer fra DNDs egne rekker. Det er noe arrangørene oppfordrer til, tro mot DND-tradisjonen om å dele kunnskap og kompetanse.
- Ja, det er åpent for å vise seg litt frem her, påpeker Hansen.
- Tenkemåten når det gjelder brukeropplevelse er en tillært tilstand som det ikke finnes noen kur mot. Når du først ser det, vil du se det overalt, sier Garrett.
Han snakker også om å skape engasjement. En god brukeropplevelse skaper engasjement i seg selv, mener Garrett og påpeker at det er nettopp her den store utfordringen ligger når det vi snakker om å skape en god brukeropplevelse. Engasjement er vanskelig, og kan være personlig og avhengig av flere faktorer. Men dette er jo ikke noe nytt, mener han.
- Folk har forsøkt å løse problemet med engasjement i århundrer, sier Garrett.
Han forklarer det slik at en god brukeropplevelse er enhver opplevelse der opplevelse i seg selv ikke er hovedpoenget.
Case: Oslo kommune
Som for å utdype disse tankene er neste fordragsholder Ingvild Sundby, selvstendig konsulent ved Oslo kommune. Hun er på konferansen for å presentere et case - Oslo kommunes nye nettsider.
Sundby er tjenestedesigner for de nye nettsidene for hovedstaden. I dag har Oslo kommune omlag 50.000 virksomhetsorienterte nettsider, og jobber hardt for å gjøre disse om til en tjeneste som gir en god brukeropplevelse. Blant annet er det omlag 1.000 personer i kommunen som publiserer mellom fem og 6.000 nettsider. Nå skal tjenesten forenkles og forbedres.
- Nettsidene går fra organisasjonsstruktur til tjenestestruktur, og det medfører en god del endringer fra det man nok er vant med, sier Sundby.
Slik det er i dag sier omlag 60 prosent av nettstedets brukere at de får gjort det de skal på Oslo kommunes nettsider. Målet er 85 prosent.
- Det er jo et kommunalt nettsted, så vi kan ikke droppe de nettsidene som ikke får så mange klikk. Alt skal med, sier Sundby.
- En advokat lurte på hvorfor vi brukte ordet «hjemmehjelp». Det heter jo «praktisk bistand», mente han.
Hun presenterer også tre dypdykk som fornyingsprosjektet har foretatt for å komme til bunns i utfordringene: eldretjenester, skjenkebevilgning og byggesøknader. Dypdykk fungerer veldig bra, mener Sundby, og forteller at prosjektet fikk mange gode innspill fra brukere. Sundby tok disse tilbakemeldingene og utarbeidet brukerreiser basert på dem, noe som gjør det enklere å visualisere vanskeligheter i brukeropplevelsen.
Det er i tillegg flere ting som fungerer bra, forteller Sundby. For eksempel er det stor takhøyde for de 15 nettredaktørene i kommunen for å si i fra når prosjektet har gjort noe som redaktørene mener ikke fungerer.
- Det er også en overraskende sterk delingskultur, legger Sundby til og oppsummerer med å si at hun mener det er en kultur på plass som sier om utfordringer at «det vet vi ikke, la oss teste».
Oslo kommunes nye nettsider er dessuten tema for Yggdrasil-konkurransen «NM i prototyping», som går gjennom hele konferansen med workshops og løpende dialog. Innspill og ideer som deltakerne kommer med vil vuderes av prosjektgruppen til Oslo kommune, og Norgesmesterskapet avsluttes med en finale på konferansens andre dag.
|