IBM selger ut kassaapparatene

IBM selger ut kassaapparatene

Toshiba skal overta IBMs forretningsenhet for butikkrelaterte produkter og point-of-sales utstyr.

Toshiba kjøper IBMs forretningsenhet for kassasystemer og annet buttikkrelatert utstyr, ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

IBM skal istedet konsentrere seg om å utvikle programvare for butikker og kjeder.

Prisen er satt til 850 millioner dollar, eller i underkant av 5 milliarder norske kroner, og avtalen er forventet å være klar i tredje kvartal i år.

Utvidet distribusjonsnett

Toshiba er allerede på plass i markedet for kassasystemer og skrivere.

Med dette oppkjøpet utvider selskapet sitt distribusjonsnett og får en bredere produktportefølje.

Samtidig blir Toshiba IBMs nye partner på programvareplattformen Smart Commerce, som er beregnet for bruk i butikk- og detaljhandel.

Satser på programvare

Med salg av forretningsenheten skal IBM skifte fokus fra maskinvare til programvare og tilhørende tjenester for detaljhandelen.

Selskapet skal istedet satse på verktøy for analyse av butikkenes kjeder og handelsvirksomhet, og annen relatert programvare.

Dette kommer også frem av IBMs oppkjøp av programvarehuset Emptoris, som utvikler nettskyprogramvare for analyse av handel og distribusjon. IBM kjøpte Emptoris i desember i fjor.

Oppkjøpet skal godkjennes av myndighetene, og skal etter planen være gjennomføres i løpet av tredje kvartal i år.

IBM skal fortsette å tilby støtte til eksisterende kunder, også etter salget er gjennomført.