- Microsoft-lisenser er en jungel

For kundene er det verre enn noensinne å forholde seg til Microsofts lisenser.

Publisert Sist oppdatert

Det er nå mer vanskelig enn noensinne å ha oversikt over Microsofts lisenshierarki, til tross for selskapets forsøk på forenkling.

Det er det frittstående analyseselskapet Diretctions on Microsoft som har gått gjennom lisensene. I rapporten «5 Reasons Why Microsoft Licensing Is Hard» skriver de at lisenspraksisen neppe blir enklere i nær fremtid, primært fordi Microsoft ikke er motivert til å forenkle det. De tjener jo fortsatt penger.

- Microsoft mener ikke at det er et problem. Pengene strømmer fortsatt inn. Microsoft kikker på tallene, og virkeligheten er at de fleste kunder ikke har et alternativ, sier rapportskribent Paul Degroot til Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Ifølge rapporten ville det kreve en økonomisk investering fra Microsoft å endre lisenshierarkiet.

Lisensprogrammene dør ikke

Kompleksiteten har mange årsaker. En av dem er at Microsoft lisensprogram gjennom årenes løp har utviklet seg til å passe forskjellige typer av virksomhetenes behov som dukket opp.

Men ingen har gått tilbake for å revidere de gamle lisensene for å strømlinjeforme dem, slik at bedrifter lettere kan se hva som passer dem best.

- Det foregår en evolusjon av Microsofts lisenskostnader, og det er sjeldent at de stenger et program. Her har man en situasjon hvor et 15 år gamle lisensprogram fortsatt eksisterer, sier Degroot.

Dermed finnes det en haug foreldede lisensprogrammer som inneholder flere unntak enn regler, og det er en sump de fleste kunder ikke ønsker å vasse gjennom.

I tillegg er det misvisende betegnelser på Microsofts lisensprogram, programmer som blir markedsutført hva som er lettest og mest omsetningseffektivt for virksomheten og dens forhandlere å håndtere i stedet for å se hva som har mest verdi for kundene, mener Degroot.

Et eksempel her er Microsoft Enterprise Agreements (EA) – som er til Microsofts desktop-programvare. EA kunne gitt mening for mindre virksomheter med 250 klienter, men som ikke teknisk sett er enterprise-kunder. På grunn av navnet kan det hende disse virksomhetene unnlater å vurdere EA.

Får ikke beste handel

Microsoft markedsfører også sitt Open License-program til mindre virksomheter som ofte ikke har ansatte, som utelukkende er dedikert til å gjennomgå lisenskontrakter, ifølge Degroot.

Kunder får her bare 20 prosent rabatt på produkter fremfor 40 prosent som enkelte andre programmer gir. Men verken Microsoft eller forhandleren vil forklare for den lille kunden, som ikke bruker mye penger på programvare, hvordan de kan spare mer med en annen lisens.

- Kunden får ikke den beste handelen. Sakens kompleksitet gjør at både Microsoft og forhandleren er utilbøyelig til å forklare kunden hvordan de kan spare flere penger.

Degroot understreker at han ikke mener Microsoft med fullt overlegg forsøker å villede kundene med sine lisenser, men at selskapet – som naturligvis ikke har vært nødt til å kjøpe lisens til egne produkter - ikke helt forstår hva kundene går gjennom.

Les hva mer analyseselskapet medfører knot, og Microsofts tilsvar på neste side