Samarbeide om mobilannonser

Samarbeide om mobilannonser

Telenor, Schibsted og Singapore Press Holdings danner nytt selskap.

Telenor, Schibsted Media Group og Singapore Press Holdings (SPH) etablerer nytt selskap som skal satse på digitale rubrikkannonser. Det nye selskapet skal levere annonser til brukere i Asia og Sør-Amerika.

Selskapet, Snt Classified, skal slevere digitale rubrikkannonser i utvalgte land i Sør-Amerika og Asia. Samtidig går Telenor inn som likeverdig partner i 701 Search, selskapet Schibsted og SPH har utviklet for annonsemarkedet i Sørøst-Asia.

- Dette samarbeidet mellom tre selskap som alle er meget kunnskaps- og kompetanseorienterte, gjør oss enda bedre rustet både finansielt og operasjonelt til å gå for de attraktive nummer én-posisjonene. Vi kan utrette mer, enda raskere. Sjansene for og lykkes er derfor mye større, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted Media Group i en pressemelding.

- Rubrikkannonser på mobil er i sterk vekst. Som en av verdens største mobiloperatører med betydelig tilstedeværelse i vekstmarkeder, er det naturlig for Telenor å samarbeide med selskap som Schibsted og SPH slik at vi sammen kan skape en betydelig aktør innen digitale rubrikkannonser. Det samlede nedslagsfeltet til Snt Classifieds og 701 i Asia passer i tillegg godt inn i Telenors asiatiske virksomhet, sier Rolv-Erik Spilling, konserndirektør og leder for Telenor Digital.

Slik blir det nye selskapet

Snt Classifieds er et nytt selskap etablert av Telenor og Schibsted, der Schibsted og Telenor vil eie halvparten hver. Schibsted bidrar med sine Sør-amerikanske selskap i form av chilenske Yapo og brasilianske Bomnegocio.

Telenor bidrar med sitt bangladeshiske selskap Cellbazaar.

Snt Classifieds skal styres gjennom et styre med lik representasjon fra Schibsted og Telenor.

Terje Seljeseth, administrerende direktør i Schibsted Classified Media, vil være styreformann i det nye selskapet, mens stillingen som administrerende direktør går til Andries Oudshoorn, i dag administrerende direktør i Schibsteds rubrikkannonse-selskap i Brasil, Bomnegocio.com.

I det nye selskapet vil Telenor, Schibsted og SPH eie 33,3 prosent hver i 701 Search.

Telenor betaler om lag 145 millioner euro for sitt 50 prosent eierskap i Snt Classifieds og 33,3 prosent eierskap i 701 Search. Partene er enige om en pro rata finansiering av selskapet inntil det når en positiv kontantstrøm.

Et rubrikkannonse-nettsted er en digital markedsplass som kan deles inn i flere segmenter som biler, eiendom, jobb, reise, varer og tjenester. I de fleste land der det finnes slike nettsteder, er de blant de mest besøkte. Eksempler er Schibsted-nettstedene Finn i Norge og Blocket i Sverige.

Transaksjonen forutsetter godkjenning fra relevant myndighet, og forventes å bli sluttført fjerde kvartal i år.

Kontrakter Og Avtaler