Småklipp fra it-bransjen

Altibox fornyer med Cisco, Nille kjøper ERP fra Advania og Gina Tricot utvider avtale med Ateles.

Publisert Sist oppdatert

Altibox på TV, nett og mobil

Cisco var en av de sentrale leverandørene da Lyse-konsernet etablerte infrastrukturen som i dag betjener landets Altibox-kunder. Nå skal Altibox skal implementere ny nettverksplattform, og avtalen gikk igjen til Cisco.

- Løsningen som Cisco nå skal levere, vil utgjøre hjernen i fibernettet vårt. Cisco har stått sammen med oss siden starten, og selv om det var flere gode alternativer kom Cisco best ut, sier Nils Arne Bakke, administrerende direktør i Altibox.

Leveransen fra Cisco omfatter nettverkselektronikk til regionalnett, sentrale rutere, programvare for drift, og tjenester rundt design og implementering.

- Vi opplever at brukerne ønsker mer kontroll over sitt eget innholdskonsum. Altibox utvikler nå neste generasjons TV-løsning, og kundene har allerede nå tilgang til TV-tjenesten på nettbrett og mobil. I fremtiden vil opplevelsen mellom den tradisjonelle TV-ruten og andre enheter bli mer og mer sømløs, mener Bakke.

Arbeidet med å designe og implementere den nye løsningen starter umiddelbart

Nille velger Advania

Med 382 butikker i Norge og Sverige og planer om langt flere er Nille avhengig av et solid ERP-system som understøtter flyten av varer fra lager til butikk til kunde.

Nå skal dagens ERP- og to kasseløsninger erstattes med en ny fellesløsning. Valget av leverandør falt på Advania.

- I tillegg til å bygge en robust struktur for videre vekst ville vi ha et system som dekker alle markeder og hele verdikjeden. Advania en trygg samarbeidspartner med god kompetanse på Microsoft Dynamics AX og innsikt i retail-bransjen. En enstemmig styringsgruppe valgte Advania som Nilles partner og ERP-leverandør, sier Petter Bjørnstad, økonomidirektør i Nille

Partene har ikke oppgitt verdien av den nye avtalen, men prosjektet starter umiddelbart.

I første omgang er det sentrale funksjoner som økonomi, kredittsalg, innkjøp, kampanje som skal på plass. Nille skal etter planen implementere ny løsning i de mange butikkene sine i løpet av 2014.

Motekjede utvider med Ateles

Ateles Consulting har inngått avtale om utvidelse av forvaltning og utvikling av motekjeden Gina Tricot sin e-handelsløsning.

Den nye avtalen omfatter en fornyelse og restrukturering av eksisterende avtale og betyr at partene fortsetter et samarbeide som allerede har pågått i mange år.

Avtalen innebærer at Ateles skal utvide sitt engasjement og levere flere faste antall timer per måned.

Motekjeden Gina Tricot hadde over 2,3 milliarder kroner i omsetning fordelt på 175 butikker i fem land, og en omfattende handel på nett i 2012. Ateles har samarbeidet med selskapet siden 2009 og utviklet både e-handelsplattform og nettbutikk.