Kontrollert kaos

Kontrollert kaos

Tre av fire ansatte bruker personlige telefoner, pc-er eller nettbrett i jobben. Er det mulig å legge forholdene til rette uten at det skaper kaos?

Consumerisation og Bring Your Own Device (BYOD) er hete temaer i it-markedet for tiden.

Det handler kort sagt om at ansatte har tatt med forbrukerens teknologi (telefoner og nettbrett), adferd (sosiale medier) og tjenester (private skytjenester som Dropbox). Dette skjer trolig i de fleste bedriftsnett, men ikke alle selskaper har lagt opp en strategi som tar høyde for dette. Tiden er overmoden.

Det er flere årsaker til markedstrenden. Historisk sett har bedriftsmarkedet stått for den mest avanserte teknologien. Utviklingen har vært styrt fra toppen, hvor it-avdelingen har hatt god kontroll. I dag er utviklingen i stor grad drevet frem av forbrukermarkedet.

Resultatet er at de ansatte tar med seg avanserte teknologiske løsninger de bruker privat inn i bedriftens infrastruktur. De forventer å bruke sosiale medier og kunne koble seg opp mot privat mailtjeneste. Det er heller ikke lang vei fra en privatpersons bruk av Dropbox til it-utviklerens bruk av Amazon EC2. Bør bedriftene sette ned foten eller stimulere til en slik bruk?

Last ned vår artikkelserie: Slik lykkes du med BYOD