KREATIVT: En kreativ portfolio i våre dager må være digital. 

KREATIVT: En kreativ portfolio i våre dager må være digital. (Ill.: Toralv Østvang)

Digitalt visittkort for kreative

Adobe Portfolio er navnet på en ny løsning som skal gjøre det lett for kreative å lage sin egen online-portfolio.

Alle som arbeider med kreativ virksomhet for eksempel i forbindelse med reklame, markedsføring, fotografering, layout og design, er avhengig av en portfolio for å sikre seg nye oppdrag.

Vi forbinder gjerne en portfolio – også av og til omtalt som portefølje –  med en slank, men stor arbeidsmappe som folk i kreative yrker bærer med seg over skulderen når de skal ut og presentere arbeidsprøver fra sine tidligere oppdrag.

I vår tid er imidlertid slike portfolioer helst digitale. Adobes nye Portfolio-løsning er knyttet til skytjenesten Adobe Creative Cloud og er gratis for CC-medlemmer.

Adobe Portfolio ble vist på den store Adobe Max-brukerkonferansen i Los Angeles i fjor høst og er nå gjort tilgjengelig for Creative Cloud-abonnentene.

Andrew Couldwell, ansvarlig for Portfolio-prosjektet hos Adobe, medgir at det finnes mange andre løsninger på markedet som kreative kan bruke til å vise prosjektene sine, men hevder at Adobe Portfolio likevel byr på unike fordeler.

Blant argumentene hans er at Adobe Portfolio er gratis for alle CC-abonnenter, at løsningen er designet spesielt med tanke på at det skal være raskt og enkelt å skape en portfolio, og at man har tilgang til Typekit-fontbiblioteket med tusenvis av skrifttyper.

Adobe Portfolio er dessuten basert på responsiv design med fleksibel tilpasning av innholdet til alt fra store pc-skjermer til små mobilskjermer.

– Digitalt visittkort

- Egen jobbportefølje er viktig for kreative. Den er deres digitale visittkort og ofte inngangsbilletten til en ny kunde, et nytt oppdrag eller et jobbintervju, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef hos Adobe.

Schyum betegner Adobe Portfolio som en løsning som gjør det enkelt å presentere arbeidet på en personlig og estetisk tiltalende måte.

Adobe Portfolio er integrert med det som Adobe kaller verdens største sosiale kreativitetsnettverk, Behance, som alle Creative Cloud-brukere kan være medlem av. Mange norske designere og andre brukere av Adobes kreative programmer er medlem av Behance.

Er man medlem av Behance, blir prosjektene man legger inn i Adobe Portfolio automatisk synkronisert med denne profilen. Dermed kan millioner av kreative over hele verden se og kommentere arbeidet.

Å utarbeide sin egen portfolio ved hjelp av Adobe Portfolio skal være enkelt, ifølge Adobe. Man kan velge blant ferdige layout-er – og kan dessuten skifte layout når som helst. Deretter tilpasser man portfolioen med det innholdet man ønsker og får kjapt en forhåndsvisningen av portfolioen.

Blant funksjonene merker vi oss muligheten til å deaktivere høyreklikking på bilder og illustrasjoner, slik at de som ser dem ikke får mulighet til å laste dem ned for å bruke andres kreative arbeider ulovlig.

Blandet mottakelse

En titt innom et par av Adobes online-debattfora viser at første versjon av Adobe Portfolio fikk en litt blandet mottakelse i målgruppen like etter lanseringen i fjor høst. Det gjenstår å se hvordan løsningen blir bedømt nå når den er fullt tilgjengelig.

Adobes presentasjon er tilgjengelig her.