Kritiserer Nokia-sjefen

Kritiserer Nokia-sjefen

Den danske teleanalytikeren John Strand kommer med ramsalt kritikk av Nokia og sjefen Stephen Elop.

"Stephen Elop er en mann med store ord, mange løfter og få resultater - han hadde en drøm om å skape verdier som anden Gordon Gekko og han ender som doktor død for Nokia", slik åpner John Strand sin kommentar han har sendt på epost til Computerworld.

John Strand driver danske Strandconsult som har spesialisert seg på å analysere telemarkedet. Strand er kjent for å snakke i overskrifter. Og han skriver videre:

- At Microsoft kjøper Nokia kommer ikke som en overraskelse, spesielt ikke hvis man ser på hva som har skjedd med Nokia i den perioden hvor Stephen Elop har hatt ansvaret for aksjonærenes verdier. Da han fikk jobben stod Nokia-akjsen i 8 euro og når dagen er omme blir den handlet for 4 euro. I den sammen perioden har Nokia gått fra å være den førende aktøren på markedet for smarttelefoner til en aktør hvor mobiloperatører og sluttbrukere har vanskelig med å forstå hvorfor de skal en MS-basert mobil fremfor en med IOS eller Android.

Ga opp eget OS

Strand kritiserer spesielt Elops kjente notat hvor han skrev av Symbian var en "burning platform".

LES OGSÅ: Nokia satser alt på Microsoft

- I Barcelona på Mobile World Congress fortalte han en samlet mobilindustri at Nokia-telefoner ikke dugde og at Nokias partnere skulle glemme alt de og om fremtiden som var Microsofts plattform, skriver Strand og fortsetter:

- Listen over Stephen Elops løfter er markant lengre enn hans resultater.

- Er du ikke tøff mot Elop i din kommentar, har han hatt noe valg?

- Det kan godt hende at samarbeidet med Microsoft var en riktig strategi. Men når han stod på telekonferansen i Barcelona, foran kunder og partner, og sa at produktene han solgte var noe dritt, måtte det gå drålig, sier Strand til Computerworld og forklarer nærmere:

- I 2010 ble det solgt 110 millioner smarttelefoner fra Nokia. Det Elop da sa var at 110 millioner mennesker hadde gjort et dårlig valg. Og jeg vet at kunder og partnere var sjokkert. Hvordan skulle de ha tro på Nokia når sjefen for selskapet ikke engang hadde det? På dette tidspunktet skulle de selge Nokia-telefoner med Symbian ennå ett år før Microsoft hadde et alternativt klart. Det måtte gå galt.