Kritisk til skole-pc

Kritisk til skole-pc

Elever som er storbrukere av pc i skolesammenheng har større matte- og lesevansker enn de som er moderate.
I forrige uke klaget britiske Prins Charles på at skole- og utdanning er blitt for pc-relatert. Han tror ikke interessen for fag og kunnskap kombinert med inspirerende læringsmetoder kan erstattes av pc-relaterte moduler, som han hevder okkuperer praktiske kunnskaper.

Etter å ha foretatt en enkeltundersøkelse blant 15- åringer, er det imidlertid tvert om fremmet forslag om å øke pc-bruken i skolesammenheng, er fordi det fører til at elevene yter bedre.

Yter mindre

Samtidig viser er større undersøkelse som bygger på et studie med tusener av studenter fordelt på 31 land, organisert av OECD, at elever som benytter pc-en flere ganger i uka, viste statistisk dårligere resultater enn de som benyttet seg sjeldnere av den.

Den britiske regjeringens pc-byråd Becta, understreker at pc-en benyttes som redskap og er ikke ment for å supplere noen form for læring. Troen på at det er store utdanningsmessige fordeler og ikke bare bedre jobbferdigheter ved pc-bruk, har imidlertid resultert i enorme investeringer i informasjon-og kommunikasjonsteknologi, både fra de ulike landenes regjeringer og foreldre.

Omfanget av pc-er er dessuten større hos velstående, bedre utdannede familier.

Bedre på hjemmebane

Effekten av pc, internett, email og programvare-bruk viser seg å være annerledes i hjemmet enn på skolen. Jo større bruk av pc på hjemmebane, jo bedre blir ytelsen.

De som aldri benytter pc-en på skolen, yter mindre enn de som benytter den et par ganger i året eller flere ganger i måneden. De som brukte pc flere ganger i uka yter imidlertid statistisk sett dårligere, både i matte og lesing.

Forskere i CESifo, en økonomiske forskerorganisasjonen i Munchen, sier grunnene til dette kan være blant annet lærevansker. Læreren vil ikke at studenter med lavere intelligens skal benytte pc. For øvrig fastslås det at pc-relatert læring er gunstig i noen grad.

Ved høyere intensitet derimot, kan mer effektive læremetoder forhindrer studenters kreativitet.