Team Magnus. Foto: Play Magnus

TEAM MAGNUS: Selskapet Play Magnus har hatt stor suksess med sin app, der Magnus Carlsen står for det sjakktekniske innholdet. Foto: Play Magnus

Satser med Magnus på laget

En reportasje om Magnus Carlsens «hjemmefront».

Kate Murphy og Arne Horvei skinner som soler tvers over bordet. De to jobber begge i selskapet. Hun som administrerende direktør, han som kommunikasjonssjef. Sammen med sine medarbeidere har de satt seg som mål å bringe Magnus sine ideer om sjakk og sjakktenking ut til verden.

Selskapets hovedprodukt er appen med samme navn som selskapet, Play Magnus. Programmet er utviklet med Magnus som hovedarkitekt. Med seg har han hatt utvikleren av en av de beste såkalte «sjakkmotorene» (eng. chess engine) i dag, Stockfish. Magnus kongstanke er å få oss til å skjønne enda bedre hvilken fenomenal kapasitet hjernen vår har, og hvordan denne kapasiteten kan videreutvikles. For han selv dreier det seg om å bli enda flinkere til å finne det rette trekket i en bestemt stilling på sjakkbrettet. Hvilke alternativer fins; og hvilket alternativ er det optimale. Under press! Ligner ikke det mye på situasjoner mange ofte befinner seg i? Statsminister Solberg gjentar oftere og oftere, i takt med synkende oljeinntekter, at Norge må transformeres til å bli en eksportør av hjernekraft, brain power. Inne i appen Play Magnus, kalles «valutaen» betegnende nok nettopp «Brain Power».

Magnus er i skarp rute frem mot VM-kampen mot Karjakin, og interessen rundt deres fremste produkt, Play Magnus, er økende. Til nå har fire millioner vært innom. Og husk, dette dreier seg ikke om vår paradegren langrenn. Her handler det altså ikke om solbriller, skisko, langrennski og Blå Swix. I den forbindelse gjorde vi forresten en rask undersøkelse og fant ut at antallet langrennsløpere som konkurrerer internasjonalt, i følge det internasjonale skiforbundet Fis, er ca. 3.500. Ca. 25 prosent av disse er norske. Fis vedlikeholder en rankingliste. Lista toppes i dag av Sundby med Northug på andreplass. Blant de ti beste er syv nordmenn

Det internasjonale sjakkforbundet Fide organiserer ca. 7,5 millioner spillere over hele verden. Forbundet vedlikeholder også en rankingliste. På lista over de ti beste pr. 19. september 2016, er det tre fra USA, to fra Russland, en indier, en armener, en bulgarer, en franskmann og en nordmann. Blant verdens 50 beste finner vi spillere fra hele 21 land. Og helt i toppen av lista troner Magnus Carlsen. På denne bakgrunnen er det ikke rart om verdens øyne rettes mot Norge, og mot denne ekstreme eksponenten for brain power

Play Magnus

Appen Play Magnus kan innstilles slik at du kan velge å spille mot Magnus på forskjellige alderstrinn. 50 prosent av alle spillere med gjennomsnittlige ferdigheter taper mot Magnus som åtteåring! Og han har selv tapt mot seg selv som tiåring!

Sjakk kan være et alternativ for de ganske mange unge som ikke trives så godt på fotballbanen.

I filmen om Magnus Carlsen ser vi mange familieopptak fra barneårene. Jeg er vant til bilder av pjokker på seks - syv år stabbende rundt på ski, iført et ofte altfor stort startnummer. Magnus sine interesser gikk tydeligvis i en annen retning. Vi ser tiåringen spille sjakk mot voksne, ofte med svært godt resultat. Det er kostelig å se reaksjonen til den kanskje beste spilleren på den tid, Garry Kasparov, da han møtte Magnus som 13-åring og måtte gi Magnus en remis. Kasparov var 50 år da. I selskapet Play Magnus  er en våken for at sjakk kan være et mulig alternativ for de ganske mange unge som ikke trives så godt på fotballbanen, som ikke er kløppere på ski og som ikke spiller i korps.

AI

Kunstig intelligens (AI) er et av dagens hetest temaer i dataverden. De største optimistene mener sågar at det skal redde verden. For noen uker siden ble det antydet at AI om ikke lenge vil løse både klimaproblemene og problemet med at vi ikke lever evig. Men at det er et stykke dit fikk vi høre da det ble kjent at en fireåring som ikke hadde sett en katt før, greide å skille katten fra andre dyr etter å ha blitt vist bare fire bilder av en katt. For at datamaskinens mønstergjenkjenningsalgoritmer skal greie det samme må maskinen lese inn flere tusen bilder av katter.

Men sjakkspill derimot, egner seg utvilsomt svært godt for datamaskinen. Det er nå snart 20 år siden verdensmesteren i sjakk Garry Kasparov, måtte bite i gresset for Deep Blue, som IBM kalte den spesialbygde maskinen. Riktignok beskyldte Kasparov i etterkant av matchen IBM for å ha jukset, og ba om revansje. IBM avslo tilbudet og pensjonerte Deep Blue. Siden har det vokst frem et utall av pc-baserte såkalte sjakkmotorer.

Sjakkmotorer

Det første problemet en møter når en vil lage en sjakksimulator består i å flytte begrepene fra  sjakkspillet inn i dataprogrammet. Alt, fra reglene for hvordan de ulike brikkene beveger seg, til de ofte svært kompliserte taktiske strukturer som ligger i bak, må implementeres. Heri inngår selvsagt åpningsstrategier, kontroll over strategiske felter underveis, sluttspill  osv osv. I datamaskin-programmet handler som kjent det meste om klasser, objekter, og variable. Det å lage en god sjakksimulator er følgelig ingen lett oppgave. Og mange forsøk er gjort.

Det å lage en god sjakksimulator er følgelig ingen lett oppgave.

Professor Drew McDermott ved Yale mener at det er urimelig å kreve at en AI-basert sjakkhjerne må være selvbevisst og kunne snakke. Datamaskinen har en perfekt hukommelse  og kan utføre millioner av utregninger i sekundet. Det rekker langt når det gjelder å lage sjakkmaskiner. Å påstå at Deep Blue (den som slo Kasparov) ikke tenker når den spiller sjakk er som å påstå at en Boeing 747 ikke flyr fordi den ikke flakser med vingene, i følge professor McDermott.

Blant de aller beste av dagens sjakkmotorer er Stockfish (som er laget av en av arkitektene i Play Magnus), Komodo og Houdini. Alle disse har en «rating» på over 3.300. Magnus topper ratinglista for menneskelige spillere med 2.852 (pr. 19. september 2016). Og det er kanskje ikke uventet at vår hjerne taper mot datamaskinen? Sjakk er tross alt et spill med et tellbart antall muligheter i alle faser. Men antallet variasjoner etter bare noen få trekk er så astronomisk stort at det ikke er overraskende at menneskehjernen kommer til kort.

Selv om Magnus liker best å trene med menneskelige sparringspartnere, tar han selvsagt alle moderne hjelpemidler i bruk for å bli en enda bedre spiller. Men ved brettet er det alltid en kamp mann mot mann. Da han nylig ble spurt om han ikke fryktet utfordreren Karjakin’s antatt store stall av russiske stormestre i sitt støtteapparat under VM, parerte han med at han personlig bare skulle spille mot Karjakin.

kunstig intelligens