Kutt ut arrogansen

Kutt ut arrogansen

Leder i Computerworld 21, 11. juni 2004

Mobilgiganten Nokia har gått på en smell, og jobber nå febrilsk i kulissene for å rette opp den stadig synkende markedsandelen i forhold til konkurrentene. Ifølge analytikere har de nå 28 eller 29 prosent av verdensmarkedet.

Det er mange årsaker til at forbrukerne går bort fra Nokias mobiltelefoner. En av de viktigste grunnene er at selskapet har opptrådt svært arrogant ovenfor både sluttkunder, forhandlere og kjeder. Selv om mange kunder har fått feil på telefonene, har Nokia aldri innrømmet noen form for beviselige feil.

Nokia-ansatte som har gjort forsøk på å innrømme feil og mangler på vegne av produsenten i media, har raskt blitt degradert eller fjernet.

Mandag hadde Nokia og konsernsjef Jorma Ollila invitert 250 journalister fra hele verden til Helsingfors. For første gang innrømmet Nokia-ledelsen at noen av utviklingsproduktene ikke var gode nok. Derfor har de i år redusert antall mobillanseringer fra 40 til 35, sa Ollila.

Sjef for Nokia Networks, Sari Baldauf, gikk så langt som å innrømme at de optimistiske prognosene til Nokia ikke hadde slått til. Strategidirektør Matti Alahuhta sa at markedsnedgangen var en stor skuffelse. Så langt strakk Ollilas nestkommanderende seg i å vise følelser. Bedre kundebehandling og garantiordninger nevnte ingen i toppledelsen med en stavelse.

Det er selvsagt lov til å gjøre feil. Også for Nokia. Men da bør de innrømme feiltrinnene, og ta lærdom av det. En av grunnene til at Samsung, Sony Ericsson og Siemens fosser fram i mobilmarkedet er at de har tatt selvkritikk og gjort noe med sine feil.

Det er aldri for sent å gjøre det samme dersom Nokia skal ha sjanse til å nå en markedsandel på 40 prosent, noe Ollila drømmer om. Vi tror at nedturen fortsetter for Nokia. Arrogansen er dessverre ikke borte.