- La fagfolkene snakke

- La fagfolkene snakke

Du kan sannsynligvis navnet på flere sjeføkonomer i Handelsbanken og DnB Nor, enn på it-eksperter i EDB og Ementor.
Knut Anton Mork i Handelsbanken og Øystein Dørum i DnB Nor får nesten daglig slippe til å radio, tv og aviser. At deres spådommer om den økonomiske utviklingen ofte viser seg å være feil, ser ikke ut til å skade hverken deres eller arbeidsgiverens navn og rykte.

Tvert i mot har Mork og Dørum bidratt til at det norske folk skjønner mer om økonomi og renteutvikling enn vi gjorde for få år siden. Frittalende økonomer er med på å heve nivået i den generelle samfunnsdebatten.

nn Det er vanskelig å få øye på sjeføkonomenes likemenn og -kvinner i it-bransjen. Hvor mange profilerte fagfolk i EDB og Ementor kan du navnet på?

It-selskapene kjenner sine kunder, og kundene kjenner sine leverandører. Men for allmennheten er døren inn til ekspertene stort sett lukket. Med tanke på hvor viktig it er for samfunn og næringsliv, er det synd. Norge hadde tjent på et offentlig ordskifte om teknologi.

nn Som journalist er det jobben min å komme forbi velmenende informasjonssjefer som skjermer selskapets eksperter, ikke sjelden med referanse til regelverket for børsnoterte selskaper. Spørsmålet er om ikke it-selskapene er litt for redde for "løse kanoner på dekk".

På samme måte som kunden ikke sier opp kontoen i Handelsbanken fordi om Morks økonomiske spådommer slår feil, slutter du ikke å kjøpe pc-er fra HP eller bredbånd fra Telenor fordi om selskapets ansatte har meninger om teknologiutviklingen.

nn "All PR er god PR" het det i gamledager. Få tror på det i dag. Men det skader neppe å synliggjøre selskapets kompetanse. I dagens personfokuserte offentlighet kan det til og med hende at det lønner seg å bygge opp profiler som assosieres med høy teknisk kompetanse.

Sannsynligvis har hverken Universitet i Oslo eller Gisle Hannemyr tapt på at Hannemyr er blitt landets fremste internett-ekspert. Snarere tvert i mot. Private it-selskaper kan med fordel gjøre det samme.

nn Vi i fagpressen et etterhvert blitt kjent med flinke folk som både kan sitt fag, og som klarer å formidle det på en forståelig måte. Selskaper som Oracle og Cisco har markedssjefer som kan delta i tekniske diskusjoner på de fleste nivåer.

Ingen er i tvil om at agendaen til henholdsvis Harald Løvvik og Nils Ove Gamlem. Samtidig er dette folk som gjennom utallige foredrag og uttalelser til Computerworld og andre publikasjoner har bidratt til å heve it-kompetansen i Norge.

Andre selskaper har åpnet for at folk i andre stillinger er blitt synlige. Ole Tom Seierstad i Microsoft, Are Torgersen i IBM, Rune Wiik i ErgoGroup, Bjørn Amundsen i Telenor og Helge Dahl i Alcatel har alle bidratt med vettuge uttalelser i Computerworlds spalter. Og listen er heldigvis mye lenger.

nn Målet må være at flinke teknologer skal kunne uttale seg offentlig om tekniske problemstillinger. Det er bra både for selskapet de arbeidet i, og for nivået på den offentlige debatt.

Blogger og kommentarer er i vinden. Den beste måten å få noen til å lese bloggen din er å bli kjent i miljøet du ønsker å nå. Den første norske it-bloggen med både faglig tyngde og bred apell får vi ikke før fagfolk får lov til å stikke hodet fram.

Så Ementor, EDB og alle dere andre: Når får vi se morgendagens faglige ledestjerner i den norske it-bransjen?