KODELÆRE: Ingjerd Blekeli Spiten (venstre) fra Microsoft, lærer Dag Jarle Vedvik (sitter på huk), Realfagskoordinator Mari Ugland Andresen i Asker kommune, komitéleder for oppvekst Håvard Espelin i Asker kommune, og rektor Thomas Fredrik Ruud ved Risenga skole var samlet for å lære elevene koding. (Foto: Vibeke Hansen/ Microsoft)

Kode på timeplanen

I desember skal 50.000 norske skoleelever lære koding.

Publisert Sist oppdatert

ASKER: Det var musestille i klasserommet da Computerworld besøker Risenga ungdomsskole i Asker. Mandag var det koding på timeplanen, og den eneste lyden man kunne høre var ivrig tasting på tastaturet. 

500.000 elever

I desember har det vært arrangert kodetime på hundrevis av norske skoler. Kodetimen er et initiativ fra Lær Kidsa Koding, og har til hensikt å inspirere barn og ungdom i hele Norge til å lære seg å programmere. Microsoft Norge er en av Kodetimens støttespillere, og mange ansatte i selskapet ville bidra med opplæring i programmering og koding på sine lokale skoler.

Computerworld møtte kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen og Ingjerd Blekeli Spiten i Asker. Spiten er i tillegg til å være viseadministrerende direktør i Microsft også mor til Håkon Blekeli Spiten (13), som er elev ved Risenga ungdomsskole.

– Dette er gøy. Vi bestemmer over spillet, og lærer å lage spillet selv ved å kommandere en figur. Jeg skulle ønske det var flere slike timer, sier Håkon. 

Inspirert av amerikanerne

Kodetimen, som er inspirert av amerikanernes Hour of Code, er en skoletime med programmering, ferdig tilrettelagt for elever i alle klassetrinn. Konseptet går ut på at så mange klasser som mulig skal få prøve seg innen programmering under en viss periode. Undervisningsopplegget stiller ingen krav til forkunnskaper hos elever eller lærere. Det er et internasjonalt initiativ som til nå har nådd over 110 millioner elever i 180 land, fra alle kontinenter, på 40 språk. I år er det tredje året på rad Kodetimen arrangeres i Norge.

På skolen i Asker kodet Microsoft med 130 elever på 8.trinn.

– Vi er ute på skolene for å bidra med vår kunnskap og lære barn og ungdom i hele Norge om koding og programmering. Koding er både gøy og viktig for fremtidig innovasjon, forteller Ingjerd Blekeli Spiten.

Star Wars og Minecraft

I 2013 deltok ca. 10 000 norske elever, og i 2014 hadde antallet økt til nesten 25 000 elever. I år var målet at over 50 000 norske elever skulle delta på Kodetimen.

I tillegg til involvering av ansatte i Norge, har Microsoft et globalt samarbeid med Code.org. Som en del av dette kunnr Microsoft tilby programvare og læremidler i form av oppgaver basert på populære spill som Minecraft, Frost og Angry Birds. Elevene som deltok fikk også muligheten til å løse oppgaver basert på den nyeste Star Wars-filmen «The Force Awakens».

Da elevene fikk beskjed om at de kunne ta friminutt, valgte alle å bli sittende. Det var tydelig å se at dette var en skoletime elevene ikke ville gå glipp av. 

– På denne måten er de ikke bare forbrukere, men de kan være med på å skape. Det å kunne kode er noe alle kan ha bruk for. Dette er nok ikke siste gangen vi har kodetime i Asker, sier Håvard Espelin, komitéleder for oppvekst i Asker kommune.

– Vi lever jo i en verden omgitt av digitalteknologi, men bare en liten brøkdel av elevene i Norge lærer å programmere, slik at de kan skape egne digitale verktøy. Slik det er nå, blir alle forbrukere. Informatikk og programmering gir en god basis for enhver utdannelse, og alle elever i norsk skole kan ha nytte av å lære om dette, sier Ingjerd Blekeli Spiten.