Lån til tv

Lån til tv

En fremtidig internettjeneste er anskaffelse av et lån til eksempelvis et nytt avansert flatskjerms-tv med fem kanals lyd.
Gjennom sin portal gir IT-Elektrokjeden forbrukeren mulighet til å søke gunstig finansiering via sine partnere.

Før selve kjøpet inngås henvender derfor forbrukeren seg til IT-Elektrokjeden via portalen og angir behov for et lånebeløp.

Lånetjenesten spør først internt om forbrukeren allerede er en kunde og hva slags forhold vedkommende eventuelt allerede har. Samtidig sjekkes kredittverdigheten hos et kredittvurderingsbyrå.

Er it-elektrokjeden usikker på lånesøkeren, avises forespørselen i løpet av minutter.

Alternativt sendes forespørselen videre til flere banker og finansinstitusjoner som gjør sine egne vurderinger.

Avhengig av svarene fra låneinstitusjonene tilbys det beste tilbudet til forbrukeren som deretter kan bestille varen eller gå til demonstrasjonslokalet før det endelige valget gjøres.

I hvilken grad det er programvare fra eksempelvis BEA, IBM, Microsoft, Oracle eller Sun, er likegyldig. Det som er vesentlig, er at applikasjonene klarer å samarbeide via web-tjenester under en overordnet styring.

Følge opp

Fra lånesøknaden som fylles ut fullstendig på skjermen, hentes personopplysninger og beløp for kredittvurderingen. Et svar skal gis innen et forhåndsdefinert tidspunkt.

Deretter skal låneinstitusjonene gjøre sine vurderinger, enten automatisk eller i en kombinasjon av applikasjon og saksbehandler. Lånesøknaden kan derfor automatisk bli omstrukturert for å tilpasse låneinstitusjonenes krav.

Etter en ny tidsfrist skal systemet velge det beste tilbudet som overbringes lånesøkeren.

Det er saksgangen i selve låneforespørselen BPEL skal styre. Oppgaven er å samle og koordinere de tjenestene som utgjør lånetildelingen. Det omfatter å følge opp tidsfrister med hensyn til svar fra eksterne lånegivere. Det er denne styringen som til nå har manglet, når applikasjonene ikke er tett integrert.