NYTT KONSEPT: Med inspirasjon fra den gamle jukeboxen og nåtidens sosiale medier har musikkplattformen RQST sett dagens lys. (Skjermdump: rqstmusic.com)

Nytt musikkonsept tar utgangspunkt i jukeboksen

RQST MUSIC er en ny sosial interaktiv musikkplatform som har fokus på musikk som spilles i sosiale sammenhenger.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har sett på de suksessfulle aspektene ved den gamle jukeboksen, fått inspirasjon fra sosiale medier, og har som mål å lage den største og beste sosiale interaktive musikkplattformen noensinne. Med oss på laget har vi blant annet en tidligere  SingStar-produsent. Det skriver Christoffer Bølla Riseng, gründer og daglig leder i Requestify, i en epost til Computerworld. 

I sommer lanserte han det nye konseptet, som har fått navnet RQST MUSIC, på Stavernfestivalen. Mens stjerner som Travis Scott og Swedish House Mafia stod for live musikk på scenen, kunne Riseng vise frem konseptet med den nye appen.

Ønskebasert

RQST MUSIC, som er en gratis app på iOS og Android, skal være en sosial interaktiv musikkplattform. 

Strømmetjenester som Spotify, Apple Music og Youtube har fokus på den individuelle opplevelsen ved lytting, mens RQST MUSIC setter fokus på musikk i sosiale sammenhenger, forklarer Riseng. 

Med RQST MUSIC skal alle få mulighet til å koble seg på, se hvilke låter som spilles, legge til egen musikk i den sosiale spillelisten, og deretter stemme på låtene de ønsker å høre.

– Vi ønsker å gi alle mulighet til å påvirke og gi sin stemme på sanger de ønsker å høre. Det spiller ingen rolle om det er på vors, julebord eller ute på byen, sier Riseng, og fortsetter:

– Arrangementsverten kan enkelt opprette en sosial spilleliste, og ved hjelp av geolokasjon kan gjester se spillelisten og koble seg på. Musikk er i dag en kostnad for utesteder - de betaler for DJ og musikkrettigheter. Ved hjelp av RQST MUSIC vil utestedet og DJ-en kunne tjene penger på musikken de spiller, ved å la publikum få mulighet til å requeste og stemme på sangene de ønsker å høre.

– Musikk har alltid vært og kommer alltid til å være sosialt, men pr nå finnes det ingen god plattform for sosial lytting og påvirkning, sier han. 

Suksess

– Selve lanseringen gikk bra, og vi har fått kjempe god feedback ifra de vi snakket med på StavernCampen. Det ser ut til at vi krysser 1000 downloads nå i juli, forteller Riseng. 

Selv om RQST MUSIC ble lansert under Stavernfestivalen som gikk av stabelen tidligere denne måneden, så blir den offisielle lanseringen i august, i forbindelse med skolestart og fadderuker.