Låst inn i Iphone-mareritt

Låst inn i Iphone-mareritt

Kunder som bestilte Iphone gjennom Chess må betale uten å få telefonen.

Den nye Iphone 3GS har ikke gitt alle glede.

Erik Solberg bestilte telefonen gjennom mobilselskapet Chess sine nettsider rett etter salget åpnet. Kredittkortet ble belastet med 2.000 kroner, og Solberg gledet seg til den nye telefonen.

Men den kom aldri, skriver Aftenposten.

En ordrebekreftelse fra Chess på epost lovet levering innen fem virkedager. Etter en uke ringte Solberg Chess. Der fikk han uventet svar. Telefonen var utsolgt, og til tross for ordrebekreftelse og betaling vet Chess ikke når Solberg får sin ettertraktede Apple-mobil.

Høyere minuttpriser

Men det stoppet ikke med skuffelsen over at han må vente på sin nye telefon. Solberg oppdaget at abonnementet hans allerede var endret til det mye dyrere abonnementet Itouch.

Med dette abonnementet nedbetaler han den dyre telefonen med en høy, fast månedsavgift, og har i tillegg høyere minuttpriser på vanlige samtaler.

- Det er helt horribelt at jeg skal betale for en telefon både ved bestilling og månedlig avgift, uten at jeg faktisk får telefonen. Er det lov å ta seg betalt for et produkt de ikke leverer? undrer kunden.

Låst fast

Chess skylder på samarbeidspartneren Moobi, som skulle stå for utsendelsen. Moobi henviste til Chess. En rekke kunder skal være i samme situasjon som Solberg.

- Det virker som om Chess spekulerer i å selge flere telefoner enn de har på lager. De får mange kunder over på det dyre Iphone-abonnementet, og låser de fast der, selv om det kan gå en måned eller mer før de faktisk har telefonen på lager. I så fall er det helt uholdbart, mener Solberg.

Ifølge markedsdirektør Jarle Alvær i Chess vil alle få telefonen, men han vet ikke når. Abonnementsfellet skyldes ifølge Chess en helautomatisert system, som satt igang de nye abonnementer ved månedsskifte.

- Vi får se om vi lanserer telefoner på et slikt tidspunkt flere ganger, sier Alvær.

Solberg hadde gledet seg lenge på å ta i bruk den nye telefonen, men er nå i tvil.

- Jeg begynner å bli lei hele Iphone-greiene, som jeg trodde skulle være så kult. Jeg har i flere år ringt med Chess for over tusen kroner i måneden. Når jeg kjøper et produkt i denne prisklassen forventer jeg god service. Dette er alt for labert, sier en oppgitt Solberg.

Les mer om saken på Aftenpostens nettsider.