Lav spam-kunnskap i bedriftene

Lav spam-kunnskap i bedriftene

Europeiske bedrifter har lite kjennskap til den lokale spam-lovgivningen.
Sybari Software har gjennomført en undersøkelse med mer enn 180 selskaper fra 12 europeiske land for å fastlegge deres erfaringer med spam og for å forstå deres stilling i de forskjellige debattene om spam.

Undersøkelsesresultatene har avdekket enkelte uventede oppfatninger om spam, både i deres organisasjoner og?land, ifølge en pressemelding fra Sybari.

82 prosent av selskapene angir at etter hva de kjenner til, har styresmaktene ikke offisielt kunngjort lokale spamlovendringer overfor deres organisasjon. 56 prosent tror ikke at deres organisasjon har noe rettslig ansvar for å beskytte de ansatte mot obskøne, pornografiske eller provoserende e-postsendinger.

29 prosent av selskapene har rapportert at de har kuttet ut å sende uønsket e-post til ikke-klienter på et eller annet tidspunkt i løpet av de siste fem månedene, og de antar at det gjennomsnittlige beløp spam koster deres organisasjon per ansatt, per år, utgjør 300 euro.

Alarm, alarm

Sybari mener undersøkelsesresultatene er temmelig alarmerende når man tar i betraktning at dette er oppfatingene til de folkene som er mest nedsyltet i spamproblemer, nemlig bedriftenes kommunikasjonseksperter.

- Dette viser at organisasjonene simpelthen er uvitende om den lokale spam-lovgivningen, altså hva deres juridiske filteransvarsområder er. De ikke har adekvat innsikt eller verktøy for å kontrollere den spam som deres organisasjon kan motta og sende ut, sier Troy Swanson som er antispamanalytiker i Sybari.

Han legger til at dette skjer i en tid da spam løper sammen med virus og andre skadelige koder og kostnadene for å ta hånd om spam og mengden av spam fortsatt øker.

- Det gjør det til et tema som mange i en organisasjon legger merke til.?Den uttrykte usikkerheten og forvirringen som råder i Europa vedrørende spamlovgivningen, betyr at teknologileverandører nå mer enn noen gang må gjøre sitt for å skape oppmerksomhet om effektive antispamløsninger for foretakene slik at de kan redusere sine driftskostnader og ansvarsrisikoer, sier han.

Andre funn i Sybaris undersøkelse går på foretakenes brukerrutiner for e-post.

92 prosent av selskapene som ble undersøkt, anga at filtreringen av en ansatts e-post rettferdiggjøres for at man skal kunne fjerne virus eller sikkerhetsrelaterte trusler.

54 prosent av selskapene som ble undersøkt, anga at de anser et tilknytningsforhold til en som har vist interesse for et visst produkt, og som har gitt kontaktinformasjon, men som ennå ikke har kjøpt noe, som et eksisterende kommersielt tilknytningsforhold. Derfor anses ikke det å sende kommersielle e-postsendinger til slike parter som at det sendes spam.

53 prosent av selskapene som ble undersøkt, har opplevd en økning i spam som inneholder porno i løpet av de siste fem månedene. 15 prosent av selskapene anga at de mener de har en automatisk rett til å filtrere all inngående og utgående e-post.