Lavprisbutikker ikke billige

Det er ofte imaget, ikke prisene som gjør at vi synes elektronikk er billig.

Butikker som markedsfører seg med billige elektroniske produkter er ofte dyrere enn vanlige butikker.

Dette skriver den tyske avisa Frankfurter Allgemeine Zeitung etter å ha undersøkt butikker i Tyskland.

Ifølge avisa var produktene i Munchen i hele 70 prosent av tilfellene, dyrere hos lavprisbutikker som annonserte med billige produkter enn hos de tradisjonelle elektronikk-butikker. En stereo til hjemmekino var for eksempel 100 euro, eller 800 kroner, dyrere hos den tyske lavpriskjeden Mediamarkt en hos mindre butikker i byen.

Avisa sammenlignet 21 produkter både i Munchen og Berlin-området.

Kun lokkemat

Ifølge avisa jobber kjedene som Mediamarkt og Saturn verldig bevisst med markedsføring for å gi kundene en oppfatning av at de er billigere. De lokker med billige produkter i annonser som ofte er utsolgt når kundene kommer til butikkene. Da er alternativ-produktene mye dyrere.

I tillegg selger disse lavpriskjedene mange gamle produkter som egentlig er gått ut på dato. Slike produkter tjener butikkene fett på og kompenserer de få lavpriste produkter som virkelig selges.

Den tyske forbrukerråd har startet en juridisk prosedyre mot Metro-konsernet og de to døtrene Mediamarkt og Saturn.