Lawson skeptisk til skyen

Lawson skeptisk til skyen

Toppsjef Harry Debes i Lawson mener det lønner seg å være konservativ og forsiktig i erp-bransjen.

I forhold til Sap, Oracle og Microsoft er Lawson et lite erp-selskap. Men de har likevel klart å samle litt over 300 norske kunder og partnere på Clarion Airport Hotel Gardermoen for en brukerkonferanse denne uken.

Toppsjef Harry Debes i Lawson tok turen fra Denver i USA for å møte norsk presse og være med på kundearrangementet.

- Jeg forstår at alle vil snakke om den økonomiske resesjonen. Dette påvirker alle og ikke minst påvirker den usikre tiden investeringene hos kundene våre, sier Debes.

Han forteller at han likevel er komfortabel med selskapet stilling. I andre kvartal av finansåret 2009, som begynte 1. juni i fjor, hadde selskapet en nedgang i inntektene på seks prosent, noe Debes i stor grad forklarer med kraftige valutasvingninger. Selskapet bedret imidlertid driftsmarginen til 12 prosent, mot ti prosent året før.

Vil nærmere kundene

Den tøffe økonomiske tiden vi er inne i har bidratt til at Lawson nå forsøker å knytte kundene nærmere til seg. Ifølge Harry Debes betyr dette blant annet et program hvor kundene skal få økt innflytelse på hvordan produktene skal se ut fremover.

- Kundene skal få være med å bestemme, sier Debes.

Medbestemmelsesretten gjelder imidlertid ikke plattformen Lawson bygger sine produkter. Til kunder som kunne tenke seg noen annet en Websphere fra IBM sier Lawsons-sjefen:

- Det er uaktuelt å tilpasse Lawson til flere plattformer, det vil kreve for mye ressurser. Vi har valgt en og står ved det, sier han men legger til:

- Om 1000 kunder skulle ønske en annen plattformer vil vi se på det. Men det er ikke situasjonen i dag. Jeg er ingen fanatiker. Liker kundene mine en teknologi, så gjør også jeg det.

Foruten å ta kundene med på råd. Har Lawson, ifølge Harry Debes, tatt noen grep på responstid og support. Undersøkelser avslørte nemlig at Lawson-kundene ikke alltid har vært like fornøyd.

- Derfor har vi brukt mye ressurser på support og hjelper nå kundene raskere enn før. Vi jobber også proaktivt med kundene for at de skal få mest mulig ut av det de har kjøpt. Et eksempel er gratis seminarer om våre produkter, sier Debes.

Lawson-sjefen har ingen ambisjoner om å være teknologisk ledende, og er skeptisk til både saas og soa. Les videre på neste side!