Legger seg flat for nettbank-kritikk

Legger seg flat for nettbank-kritikk

DnB NOR legger seg flat for kritikk av nettbankrot. Samtidig bes alle bedriftskunder ta en grundig sjekk av hvem som har tilgang til kontoene.

Omleggingen av nettbanken i DnB NOR i vinter har ført til mye plunder for en del kunder, og har medført en viss sikkerhetsrisiko.

En kilde som foretrekker å være anonym, fikk på grunn av en tidligere styrerolle i en forening plutselig adgang til en velfylt konto.

- Jeg hadde plutselig tilgang til en konto med ti millioner kroner på. Jeg var grei og sa fra. Jeg kunne ta vært en tidligere ansatt, på den andre siden av kloden og med null lojalitet til bedriften. Det kunne vært en enkel sak å ta ut store pengesummer og forsvinne under jorda, sier kilden.

- Velkommen endring

Computerworld.no skrev mandag om bedriftskunder som har måttet gi alle personer med behov for å bruke deres bedriftskonti, tilgang til personlige kodekort. Grunnen er at banken har knyttet kontoene til ett personnummer.

Hvis en og samme person er både privatkunde og bedriftseier, blir tilgangen til alle denne personens kontoer knyttet opp mot personnummeret. Endringen gjelder bedriftskontoer som er blitt konvertert til en nettbank av typen Nettbank Person.

- For mange er dette en velkommen endring. Hovedgrunnen til endringen er hensynet til brukervennlighet. Forutsatt at sikkerheten er ivaretatt, er det tross alt enklere å huske sitt personnummer enn et langt kundenummer, sier Morten Skauge, presseansvarlig for bedriftsmarkedet i DnB NOR.

Kaos og forsinkelser

Ifølge banken skulle det være en enkel sak å få ordnet opp i koblingen mellom personnummer og bedriftsnettbank, ved å bytte til en ny type bedriftskonto, Nettbank Bedrift, som bruker kundenummer i stedet for personnummer.

Men mange kunder melder om slett kundebehandling og har ventet i ukesvis på å få byttet nettbank, og om en kaotisk sammenblanding av peronlige og private forhold.

"Jeg måtte melde fra hele TRE ganger til DnB NOR om hvilke fullmaktsforhold som skulle gjelde for den kontoen jeg disponerer før de faktisk klarte å registrere det korrekt i sine systemer", skriver en leser på Computerworlds debattforum.

- Uoversiktlig

Kristin Larsen er vikar for styrer i Tømmerås barnehage på Svelvik i Vestfold. Barnehagen er en av dem mange organisasjonene og småbedriftene som tidligere har brukt en nettbank

- Jeg er litt opptatt av personvern. Når jeg nå får tilgang til nettbanken, skyldes dette bare velvilje fra styreren, siden jeg må låne hennes kontokort for å bruke nettbanken.

Tre uker etter at barnehagen ba om å skifte fra Nettbank Person, henvendte vikaren seg til banken. Hun fikk høre at de hadde mistet papirene.

- Jeg synes dette er uoversiktlig. Det er fort for eksempel å betale en regning fra en bedriftskonto i stedet for en personkonto. Det skal lite til. Og hvem har ansvaret da? sier Larsen.

Legger seg flat

Morten Skauge i DnB NOR beklager at noen kunder ikke har fått god nok hjelp fra banken til å løse sine problemer. Det skal være noen tusen kunder totalt som har fått konvertert nettbank fra det som før het Nettbank Næringsliv.

- Det høres ikke ut som om disse bedriftene har fått riktig løsning. For noen vil Nettbank Person være best, for andre Nettbank Bedrift. Men hensikten med konverteringen er at tjenesten skal bli bedre for kunden, og mange er godt fornøyd. Men jeg legger meg flat for kritikken når løsningene ikke fungerer.

Skauge ber kundene om å være varsomme med å gå gjenom disposisjoner til kontoene. Mange har i en periode hatt bruksrett for eksempel gjennom telebank, men ikke nettbank.

- De som eventuelt blir disponenter igjen, har egentlig vært det hele tiden, men uten tilgang gjennom nettbanken. Årsaken er at disposisjonene ikke er meldt ut på riktig måte. Selv om dette teknisk sett er kundens ansvar, vil vi gjerne hjelpe dem som har problemer. Vi kan bare ikke vite intuitivt hvem som skal ha bruksrett, sier Skauge.

Les også:  DnB NOR-kunder utsatt for nettsvindel.