Leker Halloween-hekser

Leker Halloween-hekser

BARCELONA: Velmenende sikkerhetsfolk skremmer folk bort fra å bruke internett til mer enn å hente epost og lese nettaviser.
Flere av innlederne på årets europeiske RSA-konferanse snakker om at alt nå ligger til rette for økt ehandel. Men fortsatt er flertallet av verdens nesten en milliard internettbrukere redde for å handle eller gjøre andre transaksjoner på internett.

Howard Schmidt, som tidligere har vært rådgiver for internett-sikkerhet i Det hvite hus og som nå er sikkerhetssjef i Ebay, gir folk i sikkerhetsbransjen skylden for internettbrukernes skepsis.

-- De oppfører seg som Halloween-hekser. Først kler de seg så skremmende de bare kan, for så å håpe på å få godteri, sa Schmidt på sikkerhetskonferansen i Barcelona.

Skummel gate

Den frittalende sikkerhetseksperten peker på at det er vanskelig å snakke edruelig om sikkerhet uten å skremme folk bort fra nye internett-baserte tjenester. Han sammenlikner internett med en butikk som har gode og rimelige varer, men som ligger i en skummel gate hvor faren for å bli robbet er stor.

Kunsten er å fortelle folk om butikken på en måte som gjør at de på en trygg måte kan gjøre nytte av tilbudene.

-- Handel på internett dreier seg om å lære opp folk slik at de unngår å bli robbet på gaten. Du kan si de må finne en annen inngang, sier Schmidt.

Ebay har flere titalls millioner brukere i dag. Et par prosents vekst for denne og andre nettbaserte butikker betyr mange millioner, for ikke å si milliarder, kroner økt i omsetning.

Forstår ikke

-- Vi må få fram at sikkerhet ikke er et problem, men handler om tilrettelegging av tjenester, sier Ebay-mannen.

Dårlig håndtering av brukernes identiteter er utgangspunkt for mye av svindelen på internett. I USA er id-tyveri for fjerde år på rad på topp på forbrukermyndighetenes oversikt over klager. Og antallet tilfeller av såkalt phishing øker fra dag til dag.

Til tross for at bevissheten rundt internett-sikkerhet er økende, er det fortsatt langt igjen til sluttbrukerne er villige til å ta sin del av ansvaret, hevder Schmidt.

-- Folk vil heller bruker 50 dollar på et spill enn på å kjøpe antivirus-programvare. Hvorfor? Fordi de ikke forstår hva som foregår, sier han.