Lekkasje nådestøt for nettbutikker

Det verst tenkelige som kan skje en webbutikk er at kundenes opplysnigner havner hos en tredjepart.

De fleste nettbrukere stopper å bruke en nettbutikk hvis det skulle komme for dagen at personlige opplysninger ikke er i trygge hender.

Dette kommer frem i en undersøkelse som er gjennomført av Harris Interactive, et analyseselskap for internettbransjen. HI har spurt 2000 amerikanske nettbrukere om sine nettvaner, i oppdrag av Sun Microsystems.

Julerush

To av tre respondenter handler julegaver eller andre julerelaterte produkter på nett. Rundt 14 prosent bruker mer enn halvparten av pengene sine på nettbutikker.

Hvis det skulle vise seg at personlige opplysninger ikke er sikret, eller spilles videre til andre aktører, sier hele 67 prosent at de vil slutte å handle hos denne butikken. Hvis en bank gjør samme feil, vil rundt halvparten bytte bank.

En av tre, 34 prosent, har selv blitt utsatt for identitetstyveri, eller kjenner noen som har blitt det. Hele 83 prosent tror at sjansen å bli svindlet i juletiden er større enn vanlig.