Lener seg på lean i krisen

Lener seg på lean i krisen

Dan Vigeland var skeptisk, men nå synes han smidige valg er gode valg i dårlige tider.

Det som i andre deler av samfunnet anses som uønsket, tagging, er en del av bedriftsstrategien til Iterate. I konferanserommet i selskapets staselige Frogner-lokaler, er to vegger dekket med tavlemaling. Opp til tre meter i høyden kan man fritt skrive ut sin kreativitet om prosjekter og ideer.

- Jeg var faktisk litt skeptisk i starten, men det fungerer godt. Vi jobber ofte i workshops her, med masse diskusjoner. Å kunne visualisere ideene bidrar til bedre fellesforståelse og kunnskapsdeling. Og det er noe av kjernen i lean-tenkningen, som vi baseres på, forteller Dan Vigeland, daglig leder i selskapet.

Iterate er et it-konsulentselskap, som også har startet med kursing i lean-prosesser, som smidig (scrum), prosjektledelse og lean management.

- Vi fant ut at dette er vi gode til, og vi ønsker å dele kunnskapen vår med andre, slik at flere skjønner prosessene, sier Vigeland.

Dårligere tider

Iterate startet i 2007 med tre medarbeidere. Nå omfatter selskapet allerede 25 personer, og flere skal ansettes. Tre av dem jobber i Polen, en satsing som vil utvides, ifølge Vigeland. Finanskrisen foruroliger ham foreløpig ikke. Bare for noen uker siden ble estimatene for 2009 skrudd opp.

- I dårlige tider er lean og smidig gode konsepter. De baseres jo på effektivisering og bedre utnyttelse av ressurser, sier Vigeland.

Lean har sitt opphav i Toyota, som i motsetning til de industrialiserte amerikanske bilgigantene oppfordret sine ansatte til å stoppe produksjonsprosessen for å komme med innspill for å løse problemer der og da.

- Toyota monterte en snor hvor nærmest alle kunne stoppe samlebåndet med en gang de oppdaget feil. Man ble ikke straffet hvis det viste seg unødvendig. Dermed ble problemer tatt med en gang, uten at de ble med i hele verdikjeden, forteller Vigeland.

Stoppesnorer og stive kontrakter, les videre på neste side!